تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

مقابر جماعية للخنازير فى مصر

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Mido101
:: مراقب سابق ::

Mido101

محل الاقامة : حين تطــأ قـدمـاى
الهوايات : كرة القدم @ التاريخ
بتشجع نادي إيه : الاهلى::البارسا::ميـلان:
لاعبك المفضل : تريكه:ميسى:كاكـا:مارادونا

مقابر جماعية للخنازير فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: مقابر جماعية للخنازير فى مصر   مقابر جماعية للخنازير فى مصر Icon_minitime2009-05-27, 3:02 am

مقابر جماعية للخنازير فى مصر 746579

اعدام الخنازير فى مقابر جماعية

دودي دو
:: تريكاوي محدش قده ::

:: تريكاوي محدش قده ::
دودي دو

محل الاقامة : بعيدة عن مصر
الوظيفة : طالبة
بتشجع نادي إيه : طبعا الأهلـي
لاعبك المفضل : بــــوتـريـكـة
::: : مقابر جماعية للخنازير فى مصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: مقابر جماعية للخنازير فى مصر   مقابر جماعية للخنازير فى مصر Icon_minitime2009-05-27, 4:12 am

ياربنا ..ايه يا ميدو ده
بجد أساسا شكلها مقزز
انا مش عارفة اللي بياكلوها دول ازاي بتهون عليهم نفسهم
وغير كدة هم عارفين كويس الخنازير دي بتتغذى على ايه وكله قرف في قرف
مع احترامي طبعا ليهم
وبعدين الناس اللي بتنقلها دي مش خايفة يعني الكمامات دي مش هتعمل حاجة بيتهيألي
تسلم يا ميدو .. بجد فتحت نفسي ع الصبح يعني . وانا عندي امتحان
شكرا يا ميدو دايما متوصي بيا والله
Mido101

Mido101

محل الاقامة : حين تطــأ قـدمـاى
الهوايات : كرة القدم @ التاريخ
بتشجع نادي إيه : الاهلى::البارسا::ميـلان:
لاعبك المفضل : تريكه:ميسى:كاكـا:مارادونا

مُساهمةموضوع: رد: مقابر جماعية للخنازير فى مصر   مقابر جماعية للخنازير فى مصر Icon_minitime2009-05-27, 11:09 am

دودي دو كتب:
ياربنا ..ايه يا ميدو ده
بجد أساسا شكلها مقزز
انا مش عارفة اللي بياكلوها دول ازاي بتهون عليهم نفسهم
وغير كدة هم عارفين كويس الخنازير دي بتتغذى على ايه وكله قرف في قرف
مع احترامي طبعا ليهم
وبعدين الناس اللي بتنقلها دي مش خايفة يعني الكمامات دي مش هتعمل حاجة بيتهيألي
تسلم يا ميدو .. بجد فتحت نفسي ع الصبح يعني . وانا عندي امتحان
شكرا يا ميدو دايما متوصي بيا والله

اهلا يا ست الكل
هو شكلها بس اللى مقزز
امال لو شميتى ريحتها بقا
يا ساتر يا رب
اجارك الله منها
طبعا كلنا عارفين هم بيتغذوا على ايه وازاى
علشان كده ربنا حرمها علينا
ومش كده وبس
وبيجيب الامراض دى
1- مرض الشّعرية أو الترخينيّة: تسبّبه ديدان في لحم الخنزير تعيش، وهذه الديدان تستقرّ في عضلات آكل لحم الخنزير، وعلى الأخصّ عضلات التنفس، وتسمم تلك العضلات، وكما تستقرّ في عضلات الجسم كله، فإنها أيضاً تستقرّ في المخّ، ويقدر الدكتور حسب الإحصائيات: بأن عدد المصابين بهذا المرض في أميركا وحدها 47 مليون مصاب. وتبلغ نسبة الموت بهذا المرض 30%.
2- دودة الخنزير الشريطية: وهذه تستقر في الأمعاء، حيث يبلغ طولها عدة أمتار، مكوّنة من رأس بها ما بين 22-32 خطافاً تتشبث بها، في جدار الأمعاء، وتهرب يرقاتها إلى مجرى الدم، لتستقرّ في أيّ عضو من أعضاء الجسم، مثل الكبد والقلب، والعين والعضلات، وتتحوصل بها، فإذا استقرت في المخّ وهو مكانها المفضّل، فإنها تتسبب في حدوث مرض الصّرع.
3- الالتهاب السّحاني المخي، وتسمم الدم الناتج عن الإصابة بالميكروب السّجي الخنزيريّ، فقد أعقب اكتشاف هذا الميكروب عام 1968م، تفسير السبب وراء حالات الوفيات الغامضة التي حدثت في هولندا والدانمارك، وتبيّن أن هذا الميكروب الخنزيريّ متعطش لإصابة الإنسان والفتك به، ويحدث آثاراً كثيرة كالصّمم وفقدان التوازن.
4- الدوسنتاريا الخنزيرية، وهي أكبر الميكروبات في براز الخنزير وينتقل لطعام الإنسان بعدة طرق، وتستقر الميكروبات في أمعائه الغليظة محدثة اسهالاً ودوسنتاريا مصحوبة بالمخاط والدم مع ارتفاع الحرارة، وقد يحدث التهاب بالرئة وبعضلة القلب، وقد يثقب القولون ليعقبه الموت.
5- أنفلونزا الخنزير: ينتشر على هيئة وباء يصيب الملايين، وتكون المضاعفات خطيرة، حينما يحدث التهاب بالمخّ أو تضخّم في القلب، وكان أخطر وباء منه أصاب العالم في عام 1918م حيث قتل فيه حوالي 20 مليونا من البشر، وقد خافت أميركا منه في عام 1977م، فاجتمعت لجان برئاسة الرئيس الأمريكي فصدر الأمر بتطعيم كل أمريكي من هذا المرض بتكلفة 135 مليوناً.
6- التسمم الغذائي الخنزيريّ وهذا يحدث كثيراً لأن من خصائص لحمه وشحمه سرعة الفساد، وقد مات بسببه خلق كثير.
7- ثعبان البطن الخنزيريّ «الأسكارس» وقد تم اكتشافه في الإنسان عام 1982م في الولايات المتحدة الأمريكية، نتيجة للتعرض المباشر للخنزير، أو أكل الموادّ الغذائية الملوثّة ببراز الخنزير.
8- دودة المعدة القرصّية: وهي دودة تصيب الخنزير أصلاً، تنتقل منه، وتصيب الأطفال، وتتسبب هذه الدودة في حدوث الإسهال، والتهاب المصران الغليظ، وفي ولاية آسام بالهند تبلغ نسبة العدوى 40%.
9- دودة الرئة الخنزيرية: وهي دودة تعيش في رئة الخنزير وتنتقل منه إلى الإنسان.
10- الدوسنتاريا الأميبيّة الخنزيرية: وتنتقل العدوى من الخنزير للإنسان.
- كما اكتشف في عام 1405هـ: أن لحم الخنزير الذي حرّم الإسلام أكله، يسبب مرضاً قاتلاً هو تليّف الكبد.

ادلة حرمانية اكل الخنزير
قال تعالى: "إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ" البقرة 173
و قوله تعالى : " حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ "(المائدة:3)
وفى ادلة تانية كتير

معلش بقا يا دودى
المرة دى انا اللى رغيت كتير
هههههههههههههههههههههههههههه

تسلمى يا دودى على مرورك
اسماء الاهلوية

اسماء الاهلوية

محل الاقامة : مصر
الوظيفة : طالبه فى كليه ا
الهوايات : الرسم وشغل البيت والنت
بتشجع نادي إيه : (الاهلى وحرس ا
لاعبك المفضل : ابو تريكه وميسى
::: : مايو 2009

مُساهمةموضوع: رد: مقابر جماعية للخنازير فى مصر   مقابر جماعية للخنازير فى مصر Icon_minitime2009-05-28, 1:34 pm

تسلم يا ميدو على المتابعه
وربنا يبعد عنا هذا المرض يارب

مقابر جماعية للخنازير فى مصر

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1