تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

أسطوره قسي عليها الزمان

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-25, 4:42 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

كثيرا ما تحدثنا الصحف والمجلات ألرياضيه عن أساطير كرة القدم في مصر ويظهر في طليعة الأسماء الخطيب وصالح سليم وغيرهم من أساطير أللعبه في مصر ونجد في المجلات الفنية مقالات عن أساطير الكوميديا في مصر ونجد في الطليعة أسماء رنانة كالمهندس فؤاد المهندس والزعيم عادل إمام وغيرهم من الأساطير في عالم الكوميديا المصرية غير أنني اليوم بصدد الحديث عن أسطورة كوميديه مصريه ظلمها وقسي عليها الزمان متمثلا في إعلام و أشخاص هذا الزمان لان كل من ذكرتهم في السطور السابقة أساطير أنصفهم ودللهم الزمان في مختلف مجالاتهم ومنهم من غفرت له أخطاء نظير ما قدم من عمل جيد أسطورتي اليوم هو إمبراطور الضحك في مصر سعيد صالح الذي لطالما أسعدنا وأضحكنا وعالج قضايا مجتمعنا بل انه اعترض علي أوضاع سياسيه في مصر بغنائه في احدي المسرحيات شعر الممنوعات لأحمد فؤاد نجم عام 1979 سعيد صالح الذي شاءت متغيرات حياته أن يبتعد عنا ولان البعيد دائما مهمش ولان الزمان متمثلا في الأشخاص المعاصرين له لا يرحم ولا يغفر أخطاء ابن ادم مهما كانت حسناته نسي سعيد صالح ولم يذكر احد أعماله الفنية الجميلة فسعيد صالح أحب مصر كثيرا فسجن من اجلها وأحب المصريين وعشقهم فعمل جاهدا لإضحاكهم وإخراجهم من همومهم غيبه سجنه عنا 3 مرات الأولي عام 1977 حينما سجن سعيد صالح لأسباب شخصيه وفي سجنه ومحنته تقرب سعيد صالح إلي الله وتاب إليه عما ارتكب من ذنوب وأدمن الصلاة علي حد تعبيره بل انه ختم القران الكريم عدة مرات وسجنه الثاني عام 1979 حينما سجن إمبراطور الضحك لمجرد انه يعشق مصر ويقولها دون خوف وذلك حينما ردد أبيات قصيدة الممنوعات في مسرحية كعبلون فاعتقل صالح سياسيا واعتبره النظام وقتها مسيئا لكيان الدولة وظل حبيسا لمدة عامين أضاف سجنه الثاني إلي روحانياته الكثير علي حد قوله حيث أن سعيد صالح في سجنه الثاني ختم القران الكريم حفظ وسجنه الثالث كان عام 1985 حينما اعتقل بسبب السياسة مجددا لمدة عام وقطعا كان لهذه المتغيرات الأثر في تعطيل مسيرة إمبراطور الضحك بل أن هذه المتغيرات أوقفت إلي حد كبير حياة سعيد صالح مع الكوميديا ولكن السؤال لماذا قتل الإعلام سعيد صالح ولماذا باعوه ولماذا نساه جمهوره أو بالأصح كيف نسي جمهور سعيد صالح من أسعدهم كثيرا وأضحكهم كثيرا ومازال يضحكهم إلي يومنا هذا نعم من منا لا يضحك حينما تعرض مسرحيه لسعيد صالح علي شاشات التلفزيون نعم انه أسطوره مصريه وحكاية من حكايات المحروسة التي قسي عليها الزمان كثيرا تساؤلات كثيرة تدور في عقلي علي رأسها لماذا لا نقف بجانب من يسعدنا حينما يسقط أو حينما يتعرض لعثرة في حياته لماذا ننسي سريعا ولماذا نستبدله بأخر رغم وجوده لماذا لا نذكر إلا الأشياء السيئة من الإنسان حين سقوطه سعيد صالح كوميديان لا يقل إبداعا عن فؤاد المهندس ولا يقل قبولا أو تلقائية عن عادل إمام لكن الكل يذكر فؤاد المهندس ويظل عادل إمام علي كل لسان وسعيد صالح في طي النسيان سؤالي لك عزيزي القارئ لماذا نسيت سعيد صالح الذي طالما يضحكنا ولماذا نسيت من عشق مصر والمصريين .

عدل سابقا من قبل midoelkhashab في 2009-08-25, 11:32 am عدل 1 مرات

كاتب الموضوعرسالة
Red DeviL
:: من كبار التريكاويه ::

Red DeviL

محل الاقامة : بـورسـعـيـد
الوظيفة : طـالـب
الهوايات : كـره الـقـدم
بتشجع نادي إيه : الأهـلـي & بـرشلـونه
لاعبك المفضل : تـريـكـه & ميـسـي
::: : لم يحصل علي أوسمة

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-25, 6:37 pm

يا سلام عليك انا كنت بقول وهفضل اقول ان كل مفالاتك بجد رائعه
انا عمري ما نسيت سعيد صالح ابدأ وانا من اشد المعجبين بيه
ميرسيىىىىىىىىىى جدا يا ميدو
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-25, 7:03 pm

ميرسي يابيبسي اوي علي مشاركتك المحترمه والجميله والعفو ياسيدي وميرسي علي تقديرك ليا بالدخول عالمقال ميرسي
عاشقة طيبة
:: تريكاوي مميز ::

:: تريكاوي مميز ::
عاشقة طيبة

محل الاقامة : سوريا
الوظيفة : طالبة
الهوايات : النت وكر ةالقدم
بتشجع نادي إيه : الأهلي اكيييييي
لاعبك المفضل : أبو تريكة هو في

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 12:30 am

شكرا يا ميدو بجد انت بتتكلم عن افضل ممثل عندي عشان لسه ما ظهرش حد زيو انا مش شايفة اي حد كوميدي ظهر بالمستوى المتميز لسه مبارح كنا بنتفرج انا وصحابي عالتيليفيزيون وبنشوف الممثلين اللي واخدين ادوار كوميدي ما شفناش حد قدر يضحكنا زي سعيد صالح بجد انا ممكن اشوف المسرحيات بتاعتو مليون مرة وارجع اضحك كاني لسه بتفرج عليهم اول مرة يعني لو كان للكوميديا اسم تاني لسموها سعيد صالح بس احنا ما نفتكرش اللي عمل لبلدو حاجة معلش اصل احنا ببنسى كل حاجة بس والله مش بنساه خالص عشان محدش يقدر يضحك غيرو يا سلام عليك يا ميدو والله مش هنشوف حد يعمل نص اللي عملو والله بشكرك جدا على التوبيك الهايل ده والله دايما بتقول اللي نفسنا نقولو ميرسي اوي
Lmlm Ham
:: تريكاوي محدش قده ::

Lmlm Ham

محل الاقامة : 10th Ramadan
بتشجع نادي إيه : Ahly..Egypt
لاعبك المفضل : TrIkAaAaA

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 12:45 am

بجد في ناس في البلد دي واخدين حقهم وناس تانية حقهم ضاع لمجرد بعدهم عن الشاشة الصغيرة

بجد لازم كل واحد عمل حاجة كويسة للبلد ياخد حقه لحد ما ينقضي أجله

وفي ناس لا تستحق أن أن تعتبر من ضمن الناس وبيخدوا أكتر من حقهم

ميرسي يا ميدو
e$raa

e$raa

الوظيفة : Student
الهوايات : computer@music
بتشجع نادي إيه : ALAHLY
لاعبك المفضل : TREIKA
MET3B
AHMED HAss

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 1:31 am

ده العادي من الشعب المصري ان هم مش بيفتكروا غير الناس اللي قدامهم بس وينسوا اللي ضحكهم كتييير بس زمان ولو افتكروا الشعب المصري يفتكروا بعد ما يموت ويكرمه ويديله في جوايز في المهرجانات بس للاسف بيبقي خلاص مات واي حد يستلمها يبقي هو عاش مشفش حاجه منهم وبعد كده يكرموه وهو ميت

شكرا علي التوبيك الرائع
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:20 am

ميرسي يا عاشقة طيبه علي مشاركتك وميرسي كتير علي المناقشه والتفاعل المحترم مع المقال وميرسي طبعا لتقديرك ليا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:25 am

ميرسي يا سلمي هام علي ردك الجميل والمحترم وكالعاده تلقائيه في المناقشه وكلك زوق وبتعرفي تحطي ايديكي علي اللي بين السطور في اي مقال ليا وده بيدل علي تفتح افكارك ورؤيتك ميرسي اوي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:26 am

ميرسي وايت انجل علي مناقشتك رغم اختلافي معك في قسوتك علي الشعب المصري وميرسي ليكي جدا
عاشقه متعب
:: تريكاوي عامل اللي عليه::

عاشقه متعب

محل الاقامة : كايرو
الوظيفة : طالبه
الهوايات : القراءه وكره القدم
بتشجع نادي إيه : الاهلى اكيد
لاعبك المفضل : العمده

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:33 am

عندك حق يا ميدو

سعيد صالح من اروع فنانين الكوميديا

واتظلم فعلا بس احنا مش هننساه ابداا

وتسلم ايدك بجد ع التوبيك الرائع ده
عاشقه متعب

عاشقه متعب

محل الاقامة : كايرو
الهوايات : القراءه وكره القدم
بتشجع نادي إيه : الاهلى اكيد
لاعبك المفضل : العمده

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:34 am

عندك حق يا ميدو

سعيد صالح من اروع فنانين الكوميديا

واتظلم فعلا بس احنا مش هننساه ابداا

وتسلم ايدك بجد ع التوبيك الرائع ده
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:36 am

ميرسي ليكي اوي يا عاشقة متعب ميرسي علي زوقك في الرد وميرسي علي تقديرك ليا وميرسي علي مناقشتك المحترمه
TREIKAWYA 4 EVER
:: مشرف سابق ::

:: مشرف سابق ::
TREIKAWYA 4 EVER

محل الاقامة : أم الدنيــا
الهوايات : Net & watch abou treika & joe
بتشجع نادي إيه : AL AHLY
لاعبك المفضل : Treika is my love
::: : مايو 2009

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:52 am

والله انا مش بشوف اسمه في المجلات والجرايد كتير
بس انا بشوف له كام لقاء كده في التليفزيون
بس باردو مش كتير
وهو طبعا يعتبر من اساطير الكوميديا اللي مش هتتكرر تاني
وفعلا مش واخد حقه زي عادل امام وغيرهم من الممثلين المشهورين
ع العموم احنا هنفضل فاكرينه وعمرنا ماهننسى انه كان بيضحكنا ولا زال للنهاردة
ميرسي لطرحك واختيارك للمواضيع يا ميدو
........
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 2:56 am

ميرسي ليكي اوي ياندي علي تقديرك ليا وردك ومناقشتك المحترمه والجميله ميرسي ياندي كمان علي اسلوبك المحترم في عرض وجهة نظرم ميرسي
ellaa_Treika

ellaa_Treika

محل الاقامة : مصر-..............
الهوايات : الرسم وكتابة الشعر و موقع التريكاويه
بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعاااا
لاعبك المفضل : ابو تريكه طبعاااااااااا

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 3:14 am

اقتباس :
لماذا نسيت سعيد صالح الذي طالما يضحكنا ولماذا نسيت من عشق مصر والمصريين .
انا منسيتوش يا ميدو بس للاسف احنا مش بايدينا حاجه انا عن نفسي بحبه جدا رغم ان معظم افراد اسرتي مش بيحبوه وفعلا يا ميدو انت دايما متألق وانا مع اسراء لاني هسميك صحفي المنتدى بس هزود حاجه صحفي النتدى الجااااامد جدا والله ومش مجامله وعموما انا بكره المجامله
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 3:17 am

ميرسي اوي يا الاء علي مناقشتك المحترمه واسلوبك الحلو وزوقك الجميل ده ميرسي اوي
e$raa

e$raa

الهوايات : computer@music
بتشجع نادي إيه : ALAHLY
لاعبك المفضل : TREIKA
MET3B
AHMED HAss

مُساهمةموضوع: رد: أسطوره قسي عليها الزمان   أسطوره قسي عليها الزمان - صفحة 2 Icon_minitime2009-08-26, 12:09 pm

ايه يا ميدو دي مش قسوة ولا حاجه
بس هما المصريين كده مش بيكرموا الواحد غير لما يموت وده واضح في المهرجانات ولا ايه

أسطوره قسي عليها الزمان

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» لا اله الا الله نعيش عليها ..لا اله الا الله نموت عليها
» ذاك الزمان
» إذا ضحك لك الزمان فكن حذرا
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2