تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

نقطه من أول السطر

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

نقطه من أول السطر - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-12, 2:54 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

لم أجد عنوان أفضل من هذا ليكون واجهة مقالي المتحدث لاحقا عن التطبيع المصري مع إسرائيل وقبل الخوض في هذا الملف الشائك علينا أن نضع نقطه ونتفق من أول السطر..
علي جزئيات أهمها أن هناك تطبيع سياسي بين مصر وإسرائيل وهناك اتفاقية سلام تحكم علاقات البلدين ولكن أيضا وإحقاقا للحق علينا ذكر الجانب الاخر من هذه الاتفاقية وهو أن حتى الموقف السياسي المصري من هذه الاتفاقية مايع سامحوني في التعبير لكن كيف لا ولم يقم الرئيس الراحل أنور السادات بزيارة إسرائيل بعد توقيع اتفاقية السلام بكامب ديفيد والي أن وافته المنية وينطبق الحال علي الرئيس مبارك الذي لم يقم بأي زيارة لإسرائيل طوال فترة رئاسته لمصر والتي تقترب من عامها أل 30 وهذا في ظل اتفاقية كامب ديفيد وهذا يعني أن طوال 31 سنه هي عمر اتفاقية السلام بين مصر وإسرائيل لم تطأ أقدام رئيس مصري مطارات إسرائيل والاهم من ذلك انه لم يحدث خلال هذه المدة زيارة أي رئيس وزراء مصري لإسرائيل مع العلم أن مصر شهدت 6 رؤساء للحكومة منذ توقيع اتفاقية السلام وهذا إيضاح لنا وللجميع إن الموقف السياسي المصري من السلام ظاهره موثقا للاتفاقية وفي كواليسه غير مستسيغ هذه الاتفاقية والآن عزيزي القارئ نغوص سويا في بحور هذا الملف الشائك وإذا تحدثنا بشكل عام عن التطبيع بين مصر و إسرائيل وعن موقف أهل الشارع المصري الغير مستسيغ لهذا التطبيع نجد عزيزي القارئ أن هذا منطقي جدا ولكن علينا بحث الأسباب التي تجعل مواطن الشارع غير قابل لهذا الكيان علما بان قبوله غير مفروض علينا ونجد أن الأسباب كثيرة علي رأسها أن إسرائيل ليست دوله وان هذا الكيان الصهيوني والصهاينة هم أشبه بقطاع الطرق الذين أتوا لبقعه معينه واحتلوها واغتصبوها دون وجه حق وقرروا أن يكون هذا وطنهم بعد إخراجهم لأهل المكان الأصليين إذا إسرائيل ليست أمه كسائر الأمم بل أن الصهاينة مغتصبين لأرض دون وجه حق ويأتي الأهم في هذه الأسباب أن الصهاينة لا هم من دعاة السلام ولا هم من دعاة المحبة بل أنهم من دعاة الدم والعنف والقتل ومن تلك الأسباب إن إسرائيل دوله مبادئها الاحتلال و اغتصاب ارض الغير والاعتداء علي الأرض دون حق فيها والعنصرية إذا ببساطه كيف لأي مواطن مصري عادي يتمتع بجميع قواه العقلية أن يشعر بسلام بينه وبين أشخاص مبادئهم هي الدم وعقائدهم مبنية علي اغتصاب البشر والأرض وهذا لا يعني إني ضد اتفاقية كامب ديفيد السياسية لكني ضد التطبيع الشعبي بين مصر وإسرائيل لأني أؤمن بان لا سلام مع هؤلاء ولكن للتطبيع السياسي إستراتيجيته التي سأثيرها فيما هو قادم حتى لا يزايد احد علي مصر وخطواتها وريادتها ولكن دائما ما يستوقفني من يسموا أنفسهم دعاة التطبيع في مصر وهم مصريين وهم لا يشكلوا 1 علي 1000000 من شعب مصر لكنهم دائما ما يتحدثوا عن علاقة مصر بإسرائيل وان البلدين أصبحا حبايب وان علينا نبذ الكراهية لإسرائيل والرد موجود علي هؤلاء وتأكيدا علي ما قلته في بداية الحديث عن عدم استساغة الدولة المصرية للسلام مع إسرائيل بشكل كامل رغم ما هو ظاهر أن جهاز المخابرات المصرية لا يزال والي يومنا هذا يتحرك ويعمل بعداء سافر لإسرائيل و لا يزال بلاحق حركة الصهيونية العالمية وحركة التهويد وغيرها من الحركات التابعة لهذا الكيان المغتصب كما أنها لم تزل تراقب خطوات المخابرات الاسرائيليه أي أنها غير ملتزمة بأي اتفاقيات رسميه بين البلدين وبعلم الدولة المصرية وإذا تطرقنا لباب أخر من أبواب التطبيع مع إسرائيل ونظره أخري وعين مختلفة وهي عين الاسره الثقافية في مصر ورأيها في التطبيع الثقافي مع إسرائيل سنجد أن رأي البيت الثقافي المصري لا يختلف عن رأي أهل الشارع المصري حيث أن مثقفي مصر جميعا يرفضون التطبيع الثقافي مع إسرائيل ويحترمون اتفاقية كامب ديفيد علي المستوي الدبلوماسي في علاقة البلدين حيث أن المثقف المصري يرفض تبادل الثقافات بين مصر وإسرائيل ويرفض تبادل المثقفين والسماح لمثقف إسرائيلي بإلقاء ندوه في مصر وكيف لنا عزيزي القارئ ان نتبادل الثقافات والمثقفين مع بلد أهم المبادئ الثقافية لديها بل هو النور التي تسير ورائه ثقافتهم أن يسرقوا التاريخ والحضارة المصرية بادعائهم بأنهم هم بناة الأهرام الحقيقيين وأنهم بناة الحضارة المصرية كيف نقيم علاقات ثقافيه بكيان صهيوني مع بلد ثقافته مبنية علي الغش والتزوير وسرقة التاريخ مع كيان معدوم التاريخ معدوم الحضارة يحاول اغتصاب الحضارة المصرية لهذا ترفض الاسره الثقافية المصرية التطبيع الثقافي مع الصهاينة وترفض التفكير في الأمر من الأساس وهكذا أكون عزيزي القارئ قد تناولت معك التطبيع المصري مع إسرائيل من أكثر من جانب بقي أن أعلمك أن الكاتب يحترم اتفاقية كامب ديفيد يرفض تماما التطبيع الشعبي والثقافي مع هذا الكيان الغاشم المغتصب نقطه ومن أول السطر ولازم اعرف رأيك …..
أنت إيه رأيك ؟

كاتب الموضوعرسالة
ellaa_Treika
:: من كبار التريكاويه ::

ellaa_Treika

محل الاقامة : مصر-..............
الوظيفة : طالبه
الهوايات : الرسم وكتابة الشعر و موقع التريكاويه
بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعاااا
لاعبك المفضل : ابو تريكه طبعاااااااااا
::: : لم يحصل علي أوسمة

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 1:28 am

طب يا ميدو بالنسبه لردك على نانا ف زي ما مصر ملقتش حد يقف معاها فلسطين دلوقتي مش لاقيهحد يقف معاها يعني المفروض منلومهمش لانه اكيد مش بايديهم زينا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 3:26 pm

بصي يا الاء بعد ميرسي عالتواصل والتفاعل بتاعك انا مش ضد الدين خالص انا ضد ان الدين يدخل في كل مناقشه وننسي موضوع الحوار الرئيسي نمرة واحد الدين مهم طبعا لكن مينفعش ندخل الدين في كل حاجه بس وميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 3:27 pm

بصي يا الاء بعد ميرسي عالتواصل والتفاعل بتاعك انا مش ضد الدين خالص انا ضد ان الدين يدخل في كل مناقشه وننسي موضوع الحوار الرئيسي نمرة واحد الدين مهم طبعا لكن مينفعش ندخل الدين في كل حاجه بس وميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 3:29 pm

الاء بصي بالنسبه لردي علي مشاركة نانا ميرسي علي تفاعلك مع المقال كله انما اعذر فلسطين او معذرهاش لكن اسئلي سؤال ليه العرب في كل مصيبه بيفتاكروا اننا قلب الامه العربيه وساعة الفرح بتاعهم ديما مصر منسيه وديما في احقاد علينا سؤال بس انا مش مطلوب مني احارب عشان حد لان مفيش حد بصلي وانا محتل
ellaa_Treika

ellaa_Treika

محل الاقامة : مصر-..............
الهوايات : الرسم وكتابة الشعر و موقع التريكاويه
بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعاااا
لاعبك المفضل : ابو تريكه طبعاااااااااا

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 6:42 pm

بص اولا بالنسبه لموضوع الدين فانت عندك حق انا مكنتش فاهمه وهة نظرك كده
اما بالنسبه للرد الاخير انا معاك ان مصر في الفرح منسيه بس الاطفال اللي اتولدو من ستين سنه مش فاهمين كده وحقهم علينا ان احنا ندافع عنهم بصفتنا عرب زي بعض وبعدين نبقى نلومهم بعدها وبعدين مش زنبهم ان الناس زمان منهم اللي باع اراضيهم لليهود ومكنوهم من اليلد ولا ف ايديهم حاه زي ما احنا مفيش ف ايدينا حاجه
وانا عن نفسي لو انطلب مني اني احارب عشانهم هحارب وياريت ينطلب مني
TREIKAWYA 4 EVER
:: مشرف سابق ::

:: مشرف سابق ::
TREIKAWYA 4 EVER

محل الاقامة : أم الدنيــا
الوظيفة : Student
الهوايات : Net & watch abou treika & joe
بتشجع نادي إيه : AL AHLY
لاعبك المفضل : Treika is my love
::: : مايو 2009

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 11:36 pm

كلامك مظبوط يا ميدو
هو المفروض ان الدين ما يدخلش في العلاقات السياسية
لان في ناس كتير بتبقى رافضة الموضوع اصلا
ولو اتعاملت بمنطق الدين في ناس كتير من الاجانب هاترفض ده
دول بيكرهوا الاسلام اصلا من غير حاجة
وعشان نحقق الامن والسلام لازم يكون في حوارات بين المجتمعات والاديان
وميرسي لطرحك الموضوع يا ميدو
zamalek_lover

zamalek_lover

محل الاقامة : شمال سيناء
الوظيفة : طالب
الهوايات : لعب كرة القدم ومشاهدتها
بتشجع نادي إيه : الزمـــــالك
لاعبك المفضل : حازم امام
::: : نقطه من أول السطر - صفحة 2 Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-14, 11:53 pm

يا جماعه مفيش حاجه اسمها مصر فىلا حاجه اسمها اسلام هو اللى بيجمعنا

هما مش كويسين احنا نبقى زيهم لا طبعا

وبعدين مصر اعظم دوله فيهم يعنى هى المفروض تتحرك بس تتحرك امتى لازم تظبط نفسها الاول

وبعدين مصر هى الاساس والباقى هيمشى وراهم

بس ده امتى وقت لما نتعلم الاسلام صح وقت لما نكون خير جنود الله فى الارض

احنا نعمل اللى علينا والباقى على ربنا

انا رائى مفيش اتفاقيه والاتفاقيه ملغيه ومفيش تفاهم
انتو تعرفو السيره النبويه لو تعرفوها كان عرفتو ان النبى لو كان معانا مكانش رضى باللى بيحصل فة فلسطين

معلش هكمل ردى بعدين انا لسه موصلتش لباقى النقاش
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-15, 8:01 am

بصي يا الاء اولا التواصل والتفاعل ده محترم جداميرسي عليه ثانيا انا دائما ضد حشر الدين في كل حاجه بمعني مش كل موضوع نروح مدخلين الاسلام والرسول فيه ووحده وحده يبقي النقاش حرام ثانيا انا مش بقول ان اطفال غزه مذنبين اطلاقا انا متعاطف معاهم لكن ضد اولي امرهم اللي بيهاجموا مصر رغم ان مصر اكتر بلد بل انها الوحيده اللي قدمت للفلسطنيين فهماني ميرسي يا الاء
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-15, 8:04 am

ميرسي يا ندي علي مشاركتك ومناقشتك واقللك اساسا ان اكبر غلط حشر الدين في اي موضوع مش لان الاجانب مش بيقبلوا اطلاقا لكن لانه لو دخلنا الدين في كل مناقشه العلم هيغيب تماما وهيبقي مكانه نوع من الغيبوبه الفكريه اعتقد ان في مواضيع لابد وان تناقش بشكل ليبرالي علمي فقط زي مامينفعش نتكلم بشكل ليبرالي في الدين الموضوع واحد ميرسي ياندي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-15, 8:08 am

زمالك لافر ميرسي للتواصل وبص في مصر طبعا في مصر والوطن هو اللي لاممنا كلنا ماشي وفي حاجه اسمها عقيده اللي هيه بين العبد وربنا وفي وطن اللي هو بتاع كل الناس بصرف النظر عن ديانتهم وعقائدهم وفي نصر مصري وليس اسلامي تحقق في 73 وهو من عند الله لكنه ليس اسلامي اؤكد لان الجيش كان جيش مصر مسلمين ومسيحيين والاهم انهم مصريين والاهم ان ادخال الدين والرسول في كل مناقشه امر غير سليم لان المناقشه ليست دينيه
a7med treka
:: تريكاوي عامل اللي عليه::

a7med treka

محل الاقامة : الفيوم
الوظيفة : طالب
الهوايات : كره القدم
بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعا
لاعبك المفضل : محمد ابو تريكه

مسي

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-15, 2:19 pm

شكراا علي المقاله

وفعلا كلامك صح
AmiRa 3mR

AmiRa 3mR

محل الاقامة : Balady
الوظيفة : Student
الهوايات : El tarekh / Reading/EL AHLY
بتشجع نادي إيه : MY best team :El Ahly
لاعبك المفضل : treika we bas
::: : نقطه من أول السطر - صفحة 2 34896247

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-15, 4:49 pm

اولا جزاك الله خيرا بجد توبيك حلو اوى وبيناقش قضية مهمة

زى ما انت قلت ان طبعا الصهاينة مش دولة لكن اتجمعوا واحتلوا اراضينا بالغصب والعنف فعلشان كدة بنرفض التطبيع معاهم واحنا فعلا مش ضد اتفاقية كامب ديفيد لكن ضد التطبيع
عاشقه ابوتريكه

عاشقه ابوتريكه

محل الاقامة : مصر
الهوايات : الرسم_وان اشاهد ابو تريكه
بتشجع نادي إيه : الاهلى طبعا طبعا
لاعبك المفضل : ابو تريكه و ابو تريكه و ا

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-16, 2:15 am

الصراحه يا ميدو هو انا لسه صغيره شويه على الكلام ده ولم افهم كويس اوووى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: نقطه من أول السطر   نقطه من أول السطر - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-16, 4:52 pm

ميرسي يا احمد اوي علي مشاركتك وتقديرك ليا وكنت احب المناقشه لكن برضو ميرسي

نقطه من أول السطر

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
»  كن [ , ] فاصله ولا تكن [ . ] نقطه
» عندما تكون الحياه مجرد نقطه
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2