تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

إحنا مصر هما مين

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-10-31, 2:41 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

فجرت المباراة المرتقبة والمنتظرة بين مصر والدولة العربية المنافسة التي أنئي بنفسي عن ذكر اسمها قضيه قديمه كانت قد تفجرت في حرب غزه الاخيره ظن بعض المتفائلين في مصر أنها انتهت وظن بعض الأغبياء في دول العالم العربي التي أنئي بنفسي أيضا عن ذكر اسم أي دوله منها اللهم إلا إذا استثنينا شعبين هما لبنان وفلسطين التي تعيش تحت كارثة الحرب منذ 61 عاما ظن هؤلاء الأغبياء أنهم نجحوا في إقناع المصريين بانتهاء هذه القضية غير أن ما حدث وقت حرب غزه الاخيره فضحت القضية ومباراة مصر مع البلد إياها زادتها عراءا والقضية التي أنا بصدد الحديث عنها هي الحقد والكره الأبدي من جانب العرب علي مصر وقطعا الكل شاهد العداء العربي السافر تجاه مصر وقت حرب غزه واذكر حرب غزه لنبدأ القضية من أولها ولنتذكر الماضي القريب قبل أن أعود بك عزيزي القارئ لما هو ابعد من هذا الماضي والكل تابع حرق العلم المصري أمام سفارات مصر عبر شاشات الفضائيات أمام سفارات مصر وفي الساحات العامة في كافة الدول العربية دون استثناء ومن المشرق إلي المغرب وأمام أعين الجميع ظهر الحقد العربي علي مصر ولان مصر عظيمه سارع الجميع فيها لإخفاء هذا الحقد العربي الدفين علي مصر ولكن جماهير وشعب هذه الدولة التي لا أتشرف بذكر اسمها أبت أن لا يظهروا الحقد العربي منهم ومن أعوانهم في كل الدول العربية علي مصر وحرقوا العلم المصري مجددا قبل مواجهتنا معهم ولأكون صريح أكثر معك عزيزي القارئ أقولها وبصراحة إني كما لا أتشرف بذكر اسم هذه الدولة العربية الغير شقيقه وضع تحت غير شقيقه ألف خط عزيزي القارئ لا أتشرف بذكر اسم أي بلد عربي في مقالي هذا علي الإطلاق والكاتب يري أن علي القارئ أن يعي جيدا أن كل الدول العربية هي ليست شقيقه لنا كمصريين ولا تربط هذه الدول أي صلة دم بمصر قارئي العزيز دعني أصارحك بحقائق قد توجعك لكن علينا أن ندركها ونفهمها جيدا ولكن قبل مصارحتي يجب أن اكرر أن الدولة الوحيدة المستثناه من هذا هي لبنان والتي تعتبر شقيقه لنا ونستثني من لبنان أيضا الشاطر حسن ورفاقه وأعود للدول التي لا أتشرف بذكر اسمها ستتكرر هذه الكلمة كثيرا في مقالي وحقد هذه الدول الأزلي علي مصر والحقائق البينة علي حقدهم وقطعا نعود للماضي البعيد فهم أول من شمت بمصر في أعقاب هزيمة يونيو 1967 وأول من سخر من مصر حينما اتخذت قرار الحرب عام 1973 وأول من تمني هزيمة مصر في حرب أكتوبر 1973 وأول من ابتهج وسعد بظهور الإرهاب في مصر في بداية الثمانينات كانوا العرب أيضا ووقتذاك كانت الفرحة غامره والشماتة كبيره في كافة أرجاء العالم العربي وهم من يقوموا بحرق العلم المصري في أي مناسبة مستغلين أي فرصه لفعل هذا بل أنهم من يحاولوا دائما وأبدا إحجام نصر أكتوبر المجيد اهولاء أشقاء عزيزي القارئ ؟ الكاتب يري أن ليس لمصر أشقاء ومصر لا يشرفها أن يكونوا هؤلاء أشقاءها ومصر لن تقف علي احد وبكررها بالبلدي البلدي دي عمرها ما هتقف علي حد وليست بحاجه لهؤلاء ليكونوا أشقاءها فمصر من ذكرها الله في جميع رسالته السماوية وكتبه المقدسة وعلي هذا فذكرنا الله تعالي في قرآنه العزيز الكريم نعم الله تعالي قال مصر أكثر من 5 مرات في القرآن الكريم وبعيدا عن الدين نري حوار الحضارات يقول مصر بأعرق وأقدم حضارة في التاريخ وحوار الأديان يقول مصر بمرور جميع الأنبياء علي مصر وحوار العلماء يتغني بمصر وحوار الفن يغرد بمصر والتاريخ المعاصر يتحدث عن أفضالنا علي دول العالم العربي الغير شقيقه ودوره في تعليمهم بل أن مصر هي من علمتهم في بداية خمسينات القرن الماضي لم يكونوا متعلمين بل كانوا أميين مصر من علمتهم وحررتهم من براثن الاستعمار ويا ليتها ما فعلت معهم هذا واليوم أقولها صريحة لأنها كان يجب أن تقال منذ زمن مصر لا يشرفها الانتماء لهؤلاء ولا هم أخوه لنا فمصر أعظم بكثير من أن تكون شقيقه لأي دوله من هذه الدول التي لا أتشرف بذكر اسمها في مقالي ولا في حياتي والكاتب يصرح بأنه يفخر بمصريته كثيرا هويته مصريه لا وجود لشئ أخر في هويته فهي مصري لا عربيه ولا شرقيه ولا غربيه فالكاتب مصري مسلم فقط لا غير وعلي القارئ أن يعلم إن إحنا مصر وهما مين ؟

كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:22 am

ياوليد باشا وياحمد بيه الشعار انا مش هرد علي لغة الالغاز وافتكر ان لامن الرجوله ولا من الشجاعه التحدث بلغة الالغاز وميرسي علي التواصل
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:24 am

الاء ميرسي عالمشاركه لكن نتجاهل ماشي بس اللي خدج تجاهلنا التاريخي ضعف وتمادي في الاهانه نعمل معاه ايه ردي وميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:27 am

زمالك لافر نفس الكلام اللي انا قلته لالاء وعايز منك الرد التجاهل لما يتاخد ضعف ويخليهم يتمادوا بالاهانه نعمل ايه
asmaatrieka
:: تريكاوي مميز ::

asmaatrieka

محل الاقامة : الجيزة
الوظيفة : طالبة
الهوايات : كاراتية و كرة قدم
بتشجع نادي إيه : الأهلي
لاعبك المفضل : أبوتريكة و عماد متعب و مح
::: : لم يحصل علي أوسمة

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:06 pm

مرسي يا ريس وعلي فكرة هما المفروض يلغوا المدارس لسببين و هما انفلونزا الخنازير ومباراة مصر و اصحبنا علشان نفضا للرد عليهم علي فكرة يا ميدو أحسن حاجة نعملها نمشي وراء كلام شلبي و شوبير و الليثي و فكك من مصطفي عبده و خالد االغندور أحنا كلنا عرب و مسلمين لازم نكون أيد و حده و بلاش نشمت إسرائيل فينا
asmaatrieka

asmaatrieka

محل الاقامة : الجيزة
الهوايات : كاراتية و كرة قدم
بتشجع نادي إيه : الأهلي
لاعبك المفضل : أبوتريكة و عماد متعب و مح

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:09 pm

ومن الواضح أنا الكورة بتعمل المعجزات دا حتي سما طلعت فهمااللي بيحصل و بتعرف تفكر و تكتب زمن المستحيل
zamalek_lover
:: من كبار التريكاويه ::

:: من كبار التريكاويه ::
zamalek_lover

محل الاقامة : شمال سيناء
الوظيفة : طالب
الهوايات : لعب كرة القدم ومشاهدتها
بتشجع نادي إيه : الزمـــــالك
لاعبك المفضل : حازم امام
::: : إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 1:41 pm

اقتباس :
زمالك لافر نفس الكلام اللي انا قلته لالاء وعايز منك الرد التجاهل لما يتاخد ضعف ويخليهم يتمادوا بالاهانه نعمل ايه

بص يا ميدو انا حصلى موقف زباله من واحد جزائرى
انا كنت بكلم اخويا اللى موجود فى الامارات على الاسكاى بى
اللمهم جتنى اضافه من واحد جزائرى
ضفتو رن عليا كان الميك مشغول قولتلو بعدين بكلمو كتابه
طبعا اتكلم على ماتش الجزائر وفضل يشتم
كل اللى عملتو قفلت عليه الخط وسبتو
هو متصل ليه عشان يستفزنا ومنتظر منى الشتيمه وانى ارد عليه بنفس الرد
وهو ده اللى يسعدو ويفرحو
لكن تجاهلى ليه غاظو جدا واتصل بيا تانى واتاسفلى
بجد ده حصل
فانا راى ان احنا منمشيش زى لما هما عايزين ولكن تجاهلنا لهم بيخليهم يتغازو اكتر لكن لو ردينا زى لما هما عاوزين مش هيكون ده الحل بل سيزيد الكراهيه بينا وبينهم
والرد مش لازم يكون بشتيمه ولكن الرد يكونفى الملعب وانا بقولك لو فزنا مش هتلاقى واحد فيهم يقول كلمه
ارجو انى اكون وصلت ليك اللى انا بقصده
سموما
:: تريكاوي شغاااال ::

سموما

محل الاقامة : مصر
الهوايات : اكيد الكورة
بتشجع نادي إيه : شور الاهلي
لاعبك المفضل : كل لاعيبة الاهلي المحترفي

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 3:02 pm

و عموما شكرا يا استاذ ميدو
سموما

سموما

محل الاقامة : مصر
الهوايات : اكيد الكورة
بتشجع نادي إيه : شور الاهلي
لاعبك المفضل : كل لاعيبة الاهلي المحترفي

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-04, 3:04 pm

شوفت اسماء بتعرف تكتب في السياسة و كمان بتعرف تتريق على صحابها كويس فعلا صدقت اسماء (زمن المستحيل)
Lmlm Ham
:: تريكاوي محدش قده ::

:: تريكاوي محدش قده ::
Lmlm Ham

محل الاقامة : 10th Ramadan
بتشجع نادي إيه : Ahly..Egypt
لاعبك المفضل : TrIkAaAaA

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-05, 1:29 am

بصراحة يا ميدة موضوعك المرة دي مش عاجبني أبدا

لإن زي ما إحنا مصر هم برضه دول تانية عربية إسلامية

إنت علشان مصري وإحنا طيبين شايف إنهم بيحقدوا علينا

بس لو كنت جزائري كنت هاتشوف إن مصر بتحقد على الجزائر ....وهكذا

مشكلتنا كعرب إن إحنا عمرنا ما حاولنا نتحاور مع بعض علشان نفهم بعض

علشان كده دايما الحقد مابينا

وبيتهيألي مش حاجات بتحصل على ماتش كورة هي اللي هتولعك يا ميدو وتضايقك

المفروض إنت ككاتب تحاول بقدر الإمكان إنك تجمع الدول العربية

وتحاول توفق مابينهم مش تحاول تزيد الإحتقان زي ما حاصل في المقال

إحنا مصر وهما الجزائر وهما قطر وهما السعودية وهما......لغاية 22 دولة عربية

وتعليق صغير على الجملة دي

*وأول من تمني هزيمة مصر في حرب أكتوبر 1973 *

هما كانوا من أوائل الناس اللي ساعدونا في حرب 73 سواء مديا أو بالجنود

وهما برضه اللي ضغطوا على دول أوروبا بالبترول بتاعهم

إحنا مش بقينا مصر من نفسنا إحنا بقينا مصر بيهم لما كنا واحد

وأخيرا آسفة عل التطويل
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: إحنا مصر هما مين   إحنا مصر هما مين - صفحة 3 Icon_minitime2009-11-05, 1:49 am

سلمي ردي بسيط طبعا احنا بقينا مصر من غير حد لان احنا قبلهم بالاف السنين ولان احنا الحضاره لان احنا اللي عند عبد الحليم وام كلثوم والشعراوي وغيرهم وزظويل واسامه الباز والبرادعي ونجيب محفوظ وطه حسين والقائمه تطول واحنا اللي عندنا الزعيم عادل امام والمهندس فؤاد المهندس واحنا واحنا والبلد دي محدش له فضل عليها هيه اللي فضلها علي الكل وانا مش تافه عشان اكتب كده لمجرد ماتش كوره راجعوا التاريخ وبعد كده تعالوا علقوا لو سمحتوا وبلاش تضحكوا علي نفسكم ميرسي

إحنا مصر هما مين

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» إحنا التريكــــــااااااااااااااوية ( 2 )
» هو إحنا بنصوم ليه!!!!!؟؟؟
» عشان إحنا المصريين
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3