تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
saso|(الفخورة بنقابها)
:: تريكاوي بيقول ياهادي ::

saso|(الفخورة بنقابها)

محل الاقامة : فى بلاد ربنا الواسعة(القا
الوظيفة : طالبة وادعو الى الله
الهوايات : الشعر
بتشجع نادي إيه : الاهلى
لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة
::: : لم يحصل علي أوسمة

اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Empty
مُساهمةموضوع: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-26, 10:03 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بسم اللة الرحمن الرحيم
اخواتى واخوانى عوزة اسالكم حبة اسئلة كدة بس تجوبوا عليا بصراحة وارجو ان محدش يزعل منى ماشى
لية دايما لما حد ينصحنا فى الدين ويقولنا ياجماعة قال الله وقال الرسول لية بنزعل ولية بنهجمة ولية اول كلمة بتيجى على لسانا الدين يسر مش عسر ياجماعة احنا فهمين الجملة دى غلط الدين يسر مش عسر فى الرخص والنوافل والحاجات اللى ربنا مش فرطها علينا لكن فى الصلاة مفيش الدين يسر مش عسر وفى الاغانى برضة انا كل مكلم حد فى الاغانى يقولى غصب عنى انا اتعودت عليها ويقولى اصلها بتجرى فى دمى واللى يقولى اصلها الاكسجين بتاعى لية بنبقى ضعفة اوى كدة لية منبقاش اقوية ضد الشيطان وضد النفس الامارة بالسوء تفتكرو ربنا خلقنا ضعفاء بالنسبة للشيطان والنفس الامارة بالسوء اكيد ربنا خلقنا اقوية وخلقنا عشان ننصر الاسلام وعشان رسالة معينة واحنا بعصينا دة بنعند مع ربنا نفسى بجد كل حد النهاردة يقعد مع نفسة ويعمل كشف حساب ويقول انا عملت اية حلو واية وحش وانا فكرت فى فكرة حلوة نعملها عشان نشد بعضنا للخير وهى نعمل زى ما ابو عمار الشيخ محمود المصرى بيعمل كل واحد يطلب من الباقين واجب يعملة وتانى يوم اللى عمل يقول واللى معملش مشخفش مفيش خرزانة بس يوعد انة يعمل بعد كدة واللى بعدية يطلب واجب وهكذا ماشى وانا مش هبدا عشان محدش يقول عليا مجنونة ومحدش يكرهنى وينتقتندى انا هشيبكم لما تقراو الموضوع وانتوا اللى تكقرروا والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع 420156
ملكه الصقر المصرى 17
:: من كبار التريكاويه ::

:: من كبار التريكاويه ::
ملكه الصقر المصرى 17

محل الاقامة : treika.com
الوظيفة : Engineering student
بتشجع نادي إيه : El-ahly
لاعبك المفضل : treika
::: : ابريل 2010

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-26, 11:37 pm

شكرا على موضوعك الرائع
ولكن مش كل الناس كدة
ولكن القلة القليلة من الناس هما اللى بيدركوا الكلام دة كويس
وبردة الكثير من الناس ميعرفوش حاجة عن دينهم
بالنسبة للاغانى
دى ظاهرة بقت منتشرة بطريقة رهيبة
وبجد بشوف ناس مدمنين الاغانى دى
ويشغلوها فى الشارع والله مش ولاد بس دة البنات كمان
يعنى كمان بيجاهرو بالمعصية
دة غير ان هتتصب فى أذانهم المعادن المنصهرة .......إلخ
ولما بنصح حد يقولى
عادى دة ربنا غفور رحيم
والله بجد انا نفسى محدش يسمع اغانى خالص
والمغنيين دول مش هيلاقو حد يسمعهم
وبكدة والله ان شاء الله ربنا يرضى عننا
وبردة متابعة المسلسلات والافلام دى كلها مضيعة للوقت وخلاص
انا مش هنكر إنى بتفرج عليها
بس بحاول بقدر الامكان انى ابعد نفسى عنها
و كمان مبنستفادش حاجة
كلة هيقول لا
دى المسلسلات بتعلمنا حاجات فى مجتمعنا والاسس السليمة
ولكن كل دة غلط
يعنى اللى يقرا سيرة الرسول الكريم
هيشوف قد إيه اخلاق الرسول كانت جميلة
وهيتعلم منها خفايا مكانتش ظاهرة لينا
والقرأن الكريم
فيه كل سلوك بنعملة سواء صح او خطا
والله اللى يفهم دينة كويس بس يكون عندة العقل التأملى اللى يدرك الحقائق دى فعلا
أكيد العالم كلة هيتغير

بصراحة انا لوفضلت اتكلم من هنا لغاية ............................. مش هخلص
مجتمعنا علاقتة مع ربنا ضعيفة جدا

ونفسى نصلح من نفسنا

مرسي ليكى يا أختى
وربنا يبارك فيكى
ويجازيكى كل خير
شريف ابوزيد
:: تريكاوي 100 100 ::

:: تريكاوي 100 100 ::
شريف ابوزيد

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-26, 11:53 pm

برافو عليكى الموضوع فى الجون شكرا ليكى
احمد الشعار
:: مراقب عام ::

احمد الشعار

محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره
الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل
لاعبك المفضل : سيد معوض
::: : اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع 34896247

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 12:59 am

الله الله الله
بجد تسلم ايدك علي الكلام الجميل جدا
ويارب فعلا يحصل ده
لان ده هيصلح كتير اوي ف امتنا
وكلامك ده خلاني افكر في حاجه هتبقي علي شكل لعبه
زي ما الشيخ محمود المصر ي بيعمل
واحد يطلب من احد الاعضاء طلب والتاني ينفذه
تسلم ايدك بجد يا الفخوره بنقابها
MiCoN

MiCoN

محل الاقامة : Alexandria
الوظيفة : Engineering Student
الهوايات : Football and swimming
بتشجع نادي إيه : Al Ahly football club
لاعبك المفضل : Treika & Wael Gomaa

::: : 7 / 2010

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 1:48 am

اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع 344740 اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع 344740 كلام رائع من انسانة اروع بجد الكلام ده يستوقف اى حد ويخليه يفكر بجد كلامك ده تأثيره قوى اوى عليا علشان كده بقولك بارك الله فيكى وجزاكى كل الخير ده عن اى حد يدخل ويشوف التوبيك ده وبقولك ياريت نشوفك بإستمرار فى المنتدى ومتحرميناش من التوبيكات دى لان فى ناس فعلا محتاجة تلاقى توبيكات من دى كتير علشان تنبها بجد انا مبسوط اوى انى بشوف على النت ناس قمة فى الاخلاق والتدين كده بجد انا مبسوط بيكى اوى وربنا يوفقك فى حياتك يارب .
omnia elmasriea
:: مشرف سابق ::

:: مشرف سابق ::
omnia elmasriea

محل الاقامة : أم الدنيا وبكل فخر
الوظيفة : طالبة ف كلية الاداب لما ن
الهوايات : مبقتش تفرق
بتشجع نادي إيه : مبقتش تفرق
لاعبك المفضل : بردة مبقتش تفرق
::: : اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Empty

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 2:29 am

كلام طبعاااااااا في قمة الروعة
بس فعلا مش كل الناس هتدرك الكلام دة
في اللي بينفض وفي اللي بيتهم بية وضميرة بيئنبة وعايز يعمل حاجة
وفي اللي مش عارف يعمل حاجة
بس كان في نقطة عايزة اتكلم فيها
بتبقا في ناس قمة الفشل والاستهترا ولو شفتك عملت حاجة غلط تقعد تنصح فية سنة الناس دي مش بسمعلها لاني مش بقتنع بيهم وبيشخصيتهم (أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم ) ويجيوا هما علشان ينفذوا كلامهم والنصايح دي اووووو من رابع المستحيلات فانا مش بقبل النصيحة الا من اللي يكون بجد اهل للنصيحة دي والايمان

يمكن ادينا اهو بنعالج نفسنا حبة حبة ياعني عن نفسي مليش في الاغاني اصلا لكن متاثرة شوية بالاغاني الوطنية والواحد مننا لازم يعمل فعلا كشف حساب لنفسة كل يوم علشان يعرف هو غلط في اية ومش يعملة تاني ربنا يهدينا جميعااااااااااااااااا

اقتباس :
وانا مش هبدا عشان محدش يقول عليا مجنونة ومحدش يكرهنى وينتقتندى انا هشيبكم لما تقراو الموضوع وانتوا اللى تكقرروا والسلام عليكم ورحمة اللة
يلا ياقمر ابدئي واللي يزعل من كدة ويتخنق ويستحي من كلام دة دينة يبقا انسان مجنون
محدش يقدر يزعل منك ابدااااااااااااااااااااااااااااااااا

وجزاكي الله كل خير جعلة الله في ميزان حسناتك
semsema memo
:: مراقبة ::

:: مراقبة ::
semsema memo

محل الاقامة : جمهورية مصر العربية
الهوايات : الرياضة خصوصا كرة القدم
بتشجع نادي إيه : النادي الاهلي من غير تفكي
لاعبك المفضل : ابو تريكة ومتعب

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 1:53 pm

انا فخورة اوى انى مشتركة فالمنتدى ده اللى فيه ناس على اخلاق عالية ومتدينة بالشكل الجميل ده بجد والله انا قبل ما اشترك فالمنتدى ده انا كانت عندى فكرة وحشة جدا عن الناس اللى بيدخلو عالنت وبيشتركو فالمنتديات لحد ما اشتركت فالمنتدى الجميل بتاعنا ده وبجد والله مابكذب عليكو انى اول ماشوفت كل الاعضاء ازاى هما محترمين اوى وعلى درجة عالية اوى من الدين وازاى بيتكلمو بكل اخلاق والله كل الاعضاء وبينصحو بعض بقيت تقريبا اعدة 24 ساعة معاكو على المنتدى وبدأت اشترك معاكو لانى حيست ان كلكو اخواتى وانا بتشرف بكده.
اما بقى لاختى الفخورة بنقابها مش انتى بس اللى فخورة انا فخورة اوىىىىىىىىىىى بيكى بجد والله العظيم وفرحانة اوى بكلامك الرائع جدا ده ربنا يحميكى ويجعل الكلام ده فى ميزان حسناتك ويجازيكى عن كل واحد قرأ موضوعك ده كل خير يارب وانا نفسى ان محدش من الاعضاء يبدأ انا عوزاكى انتى اللى تبدئى واللى مش عجبه يخبط دماغه فالحيطة
يلا ياجميل ابدئى واحنا كلنا هنكون وراكى باذن الله
saso|(الفخورة بنقابها)

saso|(الفخورة بنقابها)

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 2:20 pm

اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع 746579 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخواتى واخوانى الاعزاء انا بجد مش لاقية كلمة اقولهلكم انتوا صدمتونى انا كنت متوقعة رد فعل عكس دة خالص وكنت متوقعة ان ممكن حد يضايق من كلامى وبحجد انا نفسى كل الناس اللى بنحبهم يتغيروا للاحسن ويبطلوا اغانى وانا مستنية من واحد واحد واحدة واحدة منكم كلكم انكم تبعتولى رد وتقولوا انا عزمت انى ابطل اغانى خالص وعوزة اقولكم انى بسمع اغانى وطنية بس دى كمان حرام لانها فيها ميوزيق وكمان فيها اشجان وووو المهم انا هبدا بس عشان دى رغبتكم وانا واللة متعرفوش انا فرحانة اد اية باللى قريتوا واللى سمعتوا ولو رديت على كل واحد وواحدة فيكم وشكرتة او شكرتها عوزالى سنة لان بجد ميتقلكومش غير الكلام الجميل يارب نتقابل على الحوض ونشرب كلنا من ايد الحبيب المصطفى علية افضل الصلاة واتم التسليم شربة هنيا لانظمء بعدها ابدا ويلا نبدا لان المسلمين مش بيضيعوا وقت وانا بجد فرحانة لانى كان عندى ارع اخوات دلوقتى بقى عندى اخوات جداد بحبهم اوى الواجب الاسبوع دة اولا اللى بيسمع اغانى هيقعد الاسبوع دة كلة ميسمعش ولا اغنية حتى لو كانت دينيو او وطنية ثانيا كل يوم وتر ثابت فى القران نخليها جزء واحد عشان الكل يقدر ينفذة وحفظ 8ايات كل يوم وكمان مشاهدة قناة الرحمة او الناس ولو درس واحد فى اليوم واخر حاجة خالص ومعلش لو كنت طولت عليكم ركعتين قيام ليل وتجديد التوبة مع اللة ومعاهدة انفسنا اننا منرجعش تانى زى الاول ماشى عوزة اللى يرد ياجماعة يوعدنى انة يعمل الواجب واللى مش هيعملة مش هنضربة يعنى بس محدش من المنتدى يكلمة لحد مينفذ هههه لا لا انا بهزر ان شاء الله كلكم هتنفذوا وانا اولكم وانتوا كمان ابقوا اسالونى انا عملتة ولا لا وادعولى وادعوا لكل الاخوات المنتقبات ان ربنا ينصرنا ويجيب حقنا من اعداء النقاب يارب اة نسيت حاجة مهمة النوافل ياجماعة بعد كل صلى استودعكم اللة والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
saso|(الفخورة بنقابها)

saso|(الفخورة بنقابها)

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 2:27 pm

كلام رائع من انسانة اروع بجد الكلام ده يستوقف اى حد ويخليه يفكر بجد كلامك ده تأثيره قوى اوى عليا علشان كده بقولك بارك الله فيكى وجزاكى كل الخير ده عن اى حد يدخل ويشوف التوبيك ده وبقولك ياريت نشوفك بإستمرار فى المنتدى ومتحرميناش من التوبيكات دى لان فى ناس فعلا محتاجة تلاقى توبيكات من دى كتير علشان تنبها بجد انا مبسوط اوى انى بشوف على النت ناس قمة فى الاخلاق والتدين كده بجد انا مبسوط بيكى اوى وربنا يوفقك فى حياتك يارب .

اخى ميكون بجد انا بشكرك اوى على كلامك الجميل دة بارك اللة فيك وليك وعليك وادخلك الفردوس الاعلى مع الحبيب المصطفى صلى الله عليو وسلم وطبعا انا مينفعش اسيب الصحبة الحلوة دى حملاء المسك ومخشش تانى لا طبعا هخش كل يوم وكل مقدر ان شاء الله بس يارب مش تزهق منى وبجد جزاك الله خيرا على الكلام الجميل دة بجد متعرفش اسعدتنى ازاى ويلا بقا يا اخى ورينا همة المسلمين واعمل الواجب هههههههههههههه
احمد الشعار

احمد الشعار

محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره
الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل
لاعبك المفضل : سيد معوض

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 2:29 pm

جميل اوي كلامك يا الفخوره بنقبها والحمد لله انا عزمت من السنه الي فاتت
وربنا ساعدني اكتر
وعملت حاجه علي نظام لعبه
اسمها
رقم 5 يطلب طلب
دي فيها فكره الشيخ محمود المصري
ياريت لو الكل يشاركنا فيها
لانها هتنفعنا كتير اوي
جزاكي الله خيرا وربنا يجعله في ميزان حسناتك
saso|(الفخورة بنقابها)

saso|(الفخورة بنقابها)

مُساهمةموضوع: رد: اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع   اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع Icon_minitime2010-01-27, 2:36 pm

الاخت semsema memoارجو انى اكون كتبت الاسم صح على العموم انا بشكرك اوى على الكلام الجميل دة بجد ربنا يبارك فيكى وليكى وعليكى وزى متجمعتى معنا فى المنتدى تتجمعة معنا 3مرات مرة فى الحرم ومرة على الحوض ومرة فى الفردوس الاعلى ان شاء الله شكرا ياقمر على مرورك

اخواتى بالله عليك اقراو هذا الموضوع

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1