كاتب الموضوع | رسالة |
---|
kamatsho treika :: مشرف سابق ::
المشاركات : 5201 محل الاقامة : هنا الوظيفة : جندى مقاتل تاريخ التسجيل : 03/10/2008 التقييم : 11 نقاط : 10809 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:46 pm | |
| جزاكم الله كل خير موضوع هايل والله ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 5:38 pm | |
| ربنا يخليكم على مشاركتكم الجميلة دى انا بجد كنت حاسة ان محدش هيدخل الموضوع دة غير ناس معدودة انا مع رأى مدين الاحكام القرءان الكريم سهلة جدااااااا جدااااااااا ومش محتاجة اى حاجة يعنى تعلمها اسهل حاجة فى الدنيا وبالنسبة لأية انا كنت هقول نفس اللى انتى قولتية بالظبط ان اللى بيقرأ القرءان ويتتعتع فية ليه اجران(اجر القراءة وأجر المحاولة فى النطق الصحيح) مرسي ليكم كلكم على افادتكم وجزاكم الله خير الجزاء |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 2:16 am | |
| جزاكم الله خيرا علي اجابتكم الجميله دي ربنا يبارك فيكم جميعا في سؤال خطر علي بالي لو اتنين بيهزروا مع بعض وهما بيهزروا واحد قال للتاني كلمه زي يا حمار بس بهزار طبعا الملكين بيسجلوا الكلام طب كلمه يا حمار هتتسجل هزار ولا ايه ؟؟؟ |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 1:21 pm | |
| آفات اللسان
آفات اللسان كثيرة متنوعة، ولها في القلب حلاة ولها بواعث من الطبع، ولا نجاة من خطرها إلا بالصمت أو التحرز في الكلام.
ومن آفات اللسان ما يلي:
الآفة الأولى:
الكلام فيما لا يعني... اعلم أن من عرف قدر زمانه، وأنه رأس ماله، لم ينفقه إلا في فائدة، وهذه المعرفة توجب حبس اللسان عن الكلام فيما لا يعني، لأن من ترك ذكر الله واشتغل فيما لا يعني كان كمن قدر على أخذ جوهرة، فأخذ عوضها بدرة وهذا خسران العمر.
[color=black]:
الخوض في الباطل، وهو الكلام في المعاصي، كذكر مجالس الخمر، ومقامات الفساق، وقريب من ذلك الجدال والمراء، وهو كثرة الملاحاة للشخص لبيان غلطه وإفحامه، والباعث على ذلك الترفع فينبغي للإنسان أن ينكر المنكر من القول، ويبين الصواب فإن قبل منه وإلا ترك المماراة، هذا إذا كان معلقا بالدين، فإما إن كان في أمور الدنيا فلا وجه للمجادلة فيه.
الآفة الثالثة:
التقعر في الكلام، وذلك يكون بالتشدق، وتكلف السجع.
الآفة الرابعة: الفحش والسب والبذاء.
الافة الخامسة:المزاح... أما اليسير فلا ينهى عنه إذا كان صدقا.
هوة دة يا أحمد اللى انت تقصدة يعنى حتى لو كان المزاح يبقى بيتسجل بس على اساس انة لفظ خرج من اللسان والدليل.قال تعالى: }مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ{ لو التفسير مش واضح أجيبلك تفسير تانى
عدل سابقا من قبل ملكه الصقر المصرى 17 في 2010-02-04, 2:02 pm عدل 2 مرات |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 1:28 pm | |
| شكرا علي التفسير الجميل يا ساره جزاكي الله خيرا |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 2:04 pm | |
| العفو يا احمد الشكر لله جزانا الله وإياكم |
|
| |
ابوعلى :: تريكاوي شغاااال ::
المشاركات : 108 محل الاقامة : مصر الوظيفة : مراقب جودة الهوايات : كرة القدم - الشطرنج - البلياردو بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى لاعبك المفضل : ابوتريكة تاريخ التسجيل : 24/01/2010 التقييم : 1 نقاط : 5539 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 5:23 pm | |
| السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة . مامعنى الاية الكريمة (واذا البحار سجرت) سورة التكوير الاية 6 |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-04, 9:53 pm | |
| هنا الاية الكريمة بتوصف مشهد يوم القيامة بيكون عامل أزاى فهنا تفسير الاية ليها رأيين ابن كثير والقرطبى ابن كثير ( وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ) قال: قالت الجنّ للإنس: نحن نأتيكم بالخبر، قال: فانطلقوا إلى البحار، فإذا هي نار تأجج؛ أوقدت فصارت نارًا تضطرم بمعنى ان يوم القيامة مياة البحر هتصبح نار موقودة والراى التانى للقرطبى (وإذا البحار سجرت) أي ملئت من الماء، والعرب تقول: سجرت الحوض أسجره سجرا: إذا ملاته، وهو مسجور والمسجور والساجر في اللغة: الملآن. سجرت: حقيقته ملئت، فيفيض بعضها إلى بعض فتصير شيئا واحدا. أرسل عذبها على مالحها ومالحها على عذبها، حتى امتلات. وذلك بأن يرفع الله الحاجز الذي ذكره في قوله تعالى: " بينهما برزخ لا يبغيان " [ الرحمن: 20 ]، فإذا رفع ذلك البرزخ تفجرت مياه البحار، فعمت الارض كلها، وصارت البحار بحرا واحدا. يارب أكون قدرت اوضح ولو فى اى استفسار ياريت تسئله وجزاك الله خيرا
|
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-05, 2:54 am | |
| جزاكي الله خيرا يا ساره تفسير سهل وجميل عندي سؤال ايه هو تفسير الايه دي بسم الله الرحمن الرحيم يامعشر الانس والجن ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السماوات والارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان صدق الله العظيم الايه رقم 33 من سوره الرحمن انا اعدت افكر فيها ووصلت لاجابه وهيا الايه بتتكلم عن مثلث برمودا اللي بيختفي اي حد بيروح عنده مش عارف تفسيري ده صح ولا غلط اتمني الاجابه |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-05, 3:45 am | |
| دة تفسير ابن كثير فى الاية { يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَوَاتِ وَالأرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلا بِسُلْطَانٍ } أي: لا تستطيعون هربا من أمر الله وقدره، بل هو محيط بكم، لا تقدرون على التخلص من حكمه، ولا النفوذ عن حكمه فيكم، أينما ذهبتم أحيط بكم، وهذا في مقام المحشر، الملائكة محدقة بالخلائق، سبع صفوف من كل جانب، فلا يقدر أحد على الذهاب { إِلا بِسُلْطَانٍ } أي: إلا بأمر الله، ودة تفسير الألوسى { يامعشر الجن والإنس } هما الثقلان خوطبا باسم جنسيهما لزيادة التقرير ولأن الجن مشهورون بالقدرة على الأفاعيل الشاقة بما ينبىء عن ذلك لبيان أن قدرتهم لا تفي بما كلفوه وكأنه لما ذكر سبحانه أنه مجاز للعباد لا محالة عقب عز وجل ذلك ببيان أنهم لا يقدرون على الخلاص من جزائه وعقابه إذا أراده فقال سبحانه : { وَمَا خَلَقْتُ الجن والإنس } { إِنِ استطعتم } إن قدرتم ، وأصل الاستطاعة طلب طواعية الفعل وتأتيه . { أَن تَنفُذُواْ مِنْ أقطار * السموات والارض } أن تخرجوا من جوانب السموات والأرض هاربين من الله تعالى فارين من قضائه سبحانه : { فانفذوا } فاخرجوا منها وخلصوا أنفسكم من عقابه عز وجل ، والأمر للتعجيز { لاَ تَنفُذُونَ } لا تقدرون على النفوذ { إِلاَّ بسلطان } أي بقوة وقهر وأنتم عن ذلك بمعزل وألف ألف منزل ، روى أن الملائكة عليهم السلام ينزلون يوم القيامة فيحيطون بجميع الخلائق فإذا رآهم الجن والإنس هربوا فلا يأتون وجهاً إلا وجدوا الملائكة أحاطت به ، وقيل : هذا أمر يكون في الدنيا ، قال الضحاك : بينما الناس في أسواقهم انفتحت السماء ونزلت الملائكة فتهرب الجن والإنس فتحدق بهم الملائكة وذلك قبيل قيام الساعة ، وقيل : المراد إن استطعتم الفرار من الموت ففروا ، وقيل : المعنى إن قدرتم أن تنفذوا لتعلموا بما في السموات والأرض فانفذوا لتعلموا لكن { لاَ تَنفُذُونَ } ولا تعلمون إلا ببينة وحجة نصبها الله تعالى فتعرجون عليها بأفكاركم ، يارب اكون قدرت اجيب المعنى المظبوط لو عندك سؤال يا احمد فى التفسير مش فاهمة قولى وان شاء الله اوضحة اكتر وجزاك الله خيرا
|
|
| |
ابوعلى :: تريكاوي شغاااال ::
المشاركات : 108 محل الاقامة : مصر الوظيفة : مراقب جودة الهوايات : كرة القدم - الشطرنج - البلياردو بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى لاعبك المفضل : ابوتريكة تاريخ التسجيل : 24/01/2010 التقييم : 1 نقاط : 5539 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-05, 10:43 am | |
| جزاكي الله خيرا يا ساره وربنا ينفعنا بما علمنا وشكرا ؛؛ |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-05, 2:12 pm | |
| جزاكي الله خيرا يا ساره وشكرا علي التفسير |
|
| |
حبيبه ابوتريكه :: تريكاوي نشيط ::
المشاركات : 99 العمر : 30 محل الاقامة : دمياط الوظيفة : طالبه ثانوى الهوايات : بحب اتفرج على المباريات جداااا وبمارس كرة الطائرة بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى طبعاااااااا لاعبك المفضل : طبعااااااااااا ابوتريكه تاريخ التسجيل : 01/02/2010 التقييم : -1 نقاط : 5537 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-05, 2:16 pm | |
| لو سمحتم سؤال هل سماع الاغانى الوطنيه حلال ام حرام |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-06, 1:29 pm | |
| السلام عليكم انا كنت من كام يوم سمعت في قناه الرحمه في برنامج كانت الحلقه بتتكلم عن الاغاني وقال الشيخ ان جميع الاغاني اللي فيها موسيقي حرام اذا كانت وطنيه او غير وطنيه والله ورسوله اعلم |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-06, 3:39 pm | |
| ايوة يا حبيبة ذى ماحمد قال جميع الاغانى حرام حتى الدينية حرام مع انها بتتكلم عن ربنا بس بردة حرام لان فيها موسيقى وفى حاجات كتير حلوة أوى لمشارى مفيهاش موسيقى بس جميلة أوى لو عايزة التفسير فى الحكاية دى قولى اوك؟؟؟؟ والله أعلم |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-12, 7:46 pm | |
| الحديث اللى بيقول اعمل لاخرتك كانك تموت غدا واعمل لدنياك كانك تعيش ابدا هل دة حديث صحيح ولا لا؟؟؟ وشرحة ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ |
|
| |
|