تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

ساكت كلامنا ما لاقي كلام

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

ساكت كلامنا ما لاقي كلام Empty
مُساهمةموضوع: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 3:51 am

في كل ما سبق لي من مقالات تحدثنا وناقشنا سويا مشاكل مصر ولطالما تبادلنا الآراء سويا أيها القارئ العزيز وكانت الآراء متباينة في أسباب هذه المشاكل بين سلبية الناس وفساد الحكومة وبين إخلاء سبيل الناس تماما من المسئولية ولكن هناك قضايا كثيرة ومشاكل عديدة ساكت كلامنا عنها كأننا مش لاقين كلام وعلي رأس هذه القضايا قضيه نراها يوميا في شوارع المسروقة الذي أصبح الاسم الجديد لمصر بعد استبداله باسم المحروسة الشهير نعود لقضيتنا وهي أطفال الشوارع الذين يملئون شوارع مصرنا الحبيبة وفي قضيه كهذه لا ألوم علي الحكومة كثيرا بينما اللائمة الكبرى تقع علي عاتق أبناء مصر وقطعا أنت تعلم عزيزي القارئ معني كلمة أطفال شوارع معناها أجيال وأعمار ضائعة دون تعليم وتائهة دون عمل يفيد البلد ويا قارئي اعلم مدي اندهاشك من رفعي المسئولية من علي الحكومة في هذه القضية وأزيدك استغرابا حينما أقول لك أنني ارفع المسئولية عن حكومتنا في باقي مشاكل مصر واقصد هنا أننا من سمحنا لهذا الفساد أن يستشري في مصر فالمسئولية أصبحت ملقاة علي كاهلنا نحن أبناء مصر وإذا عدنا لقضيتنا الاساسيه وهي أطفال الشوارع سنجد أنهم تاهوا بين سلبيتنا و فساد الحكومة فأصبح أطفال الشوارع زى اللبانة في أفواه المتشدقين فمثلا نحن أبناء مصر من تسببنا في أزياد أطفال الشوارع في مصر بافتقادنا احد أهم ما يميز أهل المسروقة المحروسة سابقا واللي بتمناها ترجع وهذا الشئ الذي افتقدناه هو التكافل الاجتماعي بيننا وفقداننا الأمل والدليل أن هناك ردود تأتيني علي مقالاتي علي هذا النمط ( مهما كتبنا مفيش فايده ) ورد أخر يحبطني ( هو أنا لوحدي اللي هغير ) العيب فينا فانا وأنت من تعالينا علي أطفال الشوارع وأنا وأنت عزيزي القارئ من نتظاهر بالحزن علي حال أطفال الشوارع عند رؤيتهم دون أن نفكر في مساعدتهم ومنا من ينظر لهؤلاء باستحقار علي أنهم اقل قدرا منا نحن أصحاب المقام الرفيع وأبناء العائلات لكن هؤلاء أطفال شوارع والبعض ينظر لهم بشفقه كاذبة دون أن يكلفوا أنفسهم الحديث معهم كل هذا ولم نفكر لمرة واحده أن هذا الطفل المرمي عالرصيف كان من الممكن أن يكون أنا أو أنت عزيزي القارئ وهذا الطفل من الممكن أن يصبح عالما يفيد بلده لو توفرت له ظروف طيبه أرجوكم لا تنظروا لأطفال الشوارع بشفقه أو دموع كاذبة لان دموعنا عليهم ما هي إلا دموع في عيون وقحة لا التفاعل يكون بالفعل لا بالهمسات ولا بالنظرات ومفيهاش حاجه لو قعدت مع احد هؤلاء من أبناء الشوارع وتحدثت معه وعلمت مشاكله وما يعانيه وحاولت تحلها إذا قدرك الله وإذا لم يحدث هذا قول علي مصر يارحمان يارحيم وعليك الإيمان عزيزي القارئ لم يخلقني أنا وأنت مع أهالينا ولم يخلق احد ابن شوارع غير أن الحياة تفرض هذا علي ذاك وهذا علي هؤلاء وللآسف أن إحنا بنشوف المشهد ده كتير في شوارع مصر ومبنتحركش كشعب وكالعادة ساكت كلامنا مش لاقيين كلام ولا إيه ؟

دعاء التريكاويه
:: من كبار التريكاويه ::

دعاء التريكاويه

محل الاقامة : المنصوره
الوظيفة : طالبه
الهوايات : النت ومشاهده متشات الاهلي
بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعاااا
لاعبك المفضل : ابوتريكه و بركات
::: : ساكت كلامنا ما لاقي كلام Empty

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 5:24 am

تسلم ايدك علي التوبيك الراائع
ومعك حق تماما
بس اعتقد ان الشعب عنده كلام كتير ونفسه يغير
بس الحكومه خرساه بالمعتقلات والجون
وقانون الطواريء وغيره وغيره
sweet mamea
:: تريكاوي مميز ::

:: تريكاوي مميز ::
sweet mamea

الوظيفة : طالبه صغنونه وأمووره
الهوايات : تصميم عروض وموفي جميله ..
بتشجع نادي إيه : الأهليييييييي على طووووول
::: : لم يحصل علي أوسمة

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:31 am

أولا:موضوع راائع جدااا يا ميدو كالعاده ده مفهوش كلام طبعاا..
ثانيا:إسمحلي أقول رأي في الموضوع ده وإنت كمان رد عليا وقولي إيه رأيك في كلامي
أنا شايفه إن أهم عامل ومسبب لظاهره أطفال الشوارع هو (تفكك العيله المصريه)بمعنى إن العيله عندنا معناهاضااع وده سبب في ضياع أولادنا مثلا يعني لما الإبن يطلع يلاقي الخناق في بيته ليل نهار ،ده غير عدم الإهتمام فيه من أبوه وأمه ،وإلخخخ ...إلخخخ..ده مش أسباب كفايا إنه يدور عن الأمان إلي ضاع منه والحب والحنان إلي إفتقدهم بره ويهرب من بيته عشان يحتمي في أحضان الشوارع ...وأنا معاك جدا في فكره مش كل حاجه على الحكومه ومعاك جدا برده في فكره إبدأ بنفسك أول إنزلهم وإتكلم معاهم بلاش تكبر وعنطظه ملهاش لازمه ولا فيده بجد لازم نحس ببعض ..والأهم إختار وبجد وبحب قبل ما تنوي تعمل عيله وبيت وأسره ليها كيان أرجوووك فكر ميت مراااا قبل ما تاخد قرار صعب أووي ومصيري زي ده وحط خطه إزاي تقدر بعيلتك تصلح كتيير بكده هنقدر شويا شويا نقضي على ظاهر أطفال الشوارع ...
بجدبجد تسلم الأيادي على موضوع جااامد جداا وهادف زي ده متنساش رأيك في إلي قلته ..
تسلم الأيادي مره تاني وديما كلنا بنتستنى جديدك يا ميدو...
مرسيييي جداااااااااااااا...
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:58 am

ميرسي يادعاء علي ردك وتقديرك و الكلام مش مظاهرات وشتايم ملكش دعوه بالحكومه خليبك في نفسك وانزل وشوف مفتكرش حد من الحكومه هيمنعك تتكلم مع طفل شوارع ميرسي دعاء
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 7:03 am

سويت ماميا ميرسي اوي علي تفاعلك مع المقال وميرسي علي زوقك الجميل في الرد اشكرك بجد علي كلامك في حقي وبجد ده كتير اوي عليا وطبعا معاكي في حتة تفكك الاسره في مصر وان شاء الله نناقشه قريب بالتفصيل لكن فعلاكلامك سليم ده دليل عن تفكك الاسره المصريه بشكل كبير وفعلا لازم الواحد يبقي مسئول لما ييجي يفتح بيت بامانه ميرسي ارائك اضافت للموضوع وغطت تماما عالمقال ميرسي اوي
دودي دو
:: تريكاوي محدش قده ::

دودي دو

محل الاقامة : بعيدة عن مصر
الوظيفة : طالبة
بتشجع نادي إيه : طبعا الأهلـي
لاعبك المفضل : بــــوتـريـكـة

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 7:36 am

انا فعلا يا ميدو مش لاقية كلام من الناحيتين
الناحية الاولى مش لاقية كلام أرد بيه ع الموضوع ده
والناحية التانية مش لاقية كلام كفاية على كفاءتك انت في اختيار الموضوع وكلامك اللي فعلا أكثر من رائع
خليني في الناحية الأولى أطفال الشوارع
مشكلة منتشرة في مصر وناتجة من سلبيات المجتمع الأسر المفككة والجهل والأمية الأول انتشار المشكلة دي كان بسبب الأسر المفككة والغير واعية ولكن دلوقتي بعد اما بقت ظاهرة اجتماعية منتشرة بقينا احنا السبب فيها
احنا لو عندنا الوعي الكافي هنتكلم معاهم وهنفهم المعاناة اللي هم عيشينها وايه اللي وصلهم لكدة وممكن نصلح ولو شيء بسيط بمجرد اننا نتكلم معاهم لكن اللي بنشوفه دلوقت في الشوارع ناس بتقزز منهم وناس بتبعدهم واللي بيذلهم لييييييه ؟؟؟ دول بشر لا ناقصين ايد ولا رجل ولا عين دول يمكن أحسن مننا نضجا وتفكيرا
كل الحكاية إنهم فقدوا حاجة اسمها الأسرة ممكن يكونوا فقدوها برضاهم إذا كانوا تعبوا من أهلهم وطريقة الحياة الصعبة الغير محتملة وممكن يكونوا انطردوا برده بسبب أهلهم
أنا شايفة إنهم ملو لقوا حنان كفاية ورعاية بجد أحسن من اللي فقدوها ده هيغير من نظرتهم للحياة
انا دلوقتي يمكن بشوف مبررات لأطفال الشوارع للي هما بيعملوه سواء سرقة ونصب ونهب وغيره من الجرايم التانية .. ليه بشوف مبررات لأنهم ماعاشوش في جو الأسرة اللي تعلمهم ده صح وده غلط عمرهم ما طلبوا حاجة ولقوها عاشوا حياة كلها حرمان ومعاناة واللي بيعملوه ده شيء طبيعي

انا فعلا مش عارفة اقول ايه مشكلة حلها عمره ماهيكون بالكلام

وبجد يا ميدو طرحت موضوع كلنا لازم نتكلم فيه ونبدي رأينا
تسلم يا ميدو على طرحك المميز وده شيء عادي طبعا لأن المميز لا يقدم إلا المميز
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 7:44 am

ميرسي اوي يادودي ياقمر علي ردك الجميل والمحترم وعلي المناقشه الهايله دي بجد نورت المقال وشرفتيه بذوقك واحترامك وانا فعلا احترم فيكي اننا السبب في المشكله طبعا وميرسي اوي علي كلامك الهايل في حقي وانا مميز بيكم وبردودكم وبارائكم بامانه كلامنك كتير اوي عليا ميرسي اوي
DINA TREIKA
:: مشرف سابق ::

DINA TREIKA

محل الاقامة : Alexandria
الوظيفة : faculty of Dentistry
الهوايات : Table Tennis _ Foot Ball
بتشجع نادي إيه : ناادى الاهلى
::: : 6/2009

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 7:52 am

تسلم يا ميدو ع المقال المهم والمميز ده
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 8:07 am

ميرسي يادينا علي ردك وتقديرك ليا ميرسي كنت اتمني المناقشه
مايسترو الملعب

مايسترو الملعب

محل الاقامة : الأسكندرية
الوظيفة : طالب فى كلية الطب
الهوايات : كرة السلة-حراسة المرمى
بتشجع نادي إيه : الأهلى- المان
لاعبك المفضل : أبوتريكة-الحضرى
::: : المسابقة الرياضية - المركز الثاني

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 2:22 pm

تسلم ايدك يا ميدو أنا فعلا وحشانى موضوعاتك جدا و عندك ألف حق لأن الأطفال دول مواطنين زينا و محتاجين يتوفر لهم احتياجاتهم عشا يبقوا قوة منتجة
e$raa

e$raa

الوظيفة : Student
الهوايات : computer@music
بتشجع نادي إيه : ALAHLY
لاعبك المفضل : TREIKA
MET3B
AHMED HAss

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 2:50 pm

شكرا علي التوبيك الراااااااااااااائع يا ميدو
وفعلا دي ظاهرة انتشرت الايام دي كتيييييييييييييير جدااااااااااا
بس ده نتيجة الحياة اللي الناس عيشنها في ناس تحت خط الفقر هيعملوه ايه غير انهم يسيبوا اطفالهم في لشارع بس لو الحكومة عايزه تعمل حاجه هتعمل بس هم اللي ساكتيين
AmiRa 3mR

AmiRa 3mR

محل الاقامة : Balady
الوظيفة : Student
الهوايات : El tarekh / Reading/EL AHLY
بتشجع نادي إيه : MY best team :El Ahly
لاعبك المفضل : treika we bas
::: : ساكت كلامنا ما لاقي كلام 34896247

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 3:08 pm

جزاك الله خيرا على التوبيك المهم والرووووعة ده بجد موضوع مهم اوى بس انا شايفة ان مسئولية الاطفال دول بتقع على ناس كتير اولهم الاسرة فين الاب والام فين الاهل وبرده فين الحكومة بجد احنا مصرين على موقفنا وهو (الكلام) مع ان الكلام مش هيفيد من غير فعل او عمل اى حاجة مفيدة فياريت الحال ده يتغير

وتانى مرة شكرا على التوبيك بجد حلو اوييييييييييييييي

تحيتى / دلوعة التريكاوية
Lmlm Ham

Lmlm Ham

محل الاقامة : 10th Ramadan
بتشجع نادي إيه : Ahly..Egypt
لاعبك المفضل : TrIkAaAaA

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 3:21 pm

والله يا ميدو المشكلة دي ظهرت بصورة غريبة وخصوصا عندنا

يعني عمر ما شفت طفل شوارع غير في مصر وبس

المهم أنا شبه مختلفة معاك على إننا نشيل المسؤلية من الحكومة

لإن أكيد هي ليها مسؤلية كبيرة في تواجدهم في الشوارع

عالأقل لو ماكنتش هي السبب فيه

ممكن تكون أحد أسباب القضاء عليه

بإنها توفر مشاريع صغيرة ليهم ولعائلتهم علشان ميترموش في الشارع

وبرضه ده ميمنعش إن الناس ليها مسؤلية برضه

لإن في الزمن الحالي محدش عاد بيساعد حد وكله همه الكبير هو نفسه

محدش بيفكر في مشكلات حد

ولازم كلنا بجد نتعاون معاهم ونفكر في مشاكلهم وز ما قولت محدش ينظر ليهم

نظرة إحتقار لإنهم إخواتنا

وأخيرا وليس آخر ...
يا ريت نحاول منقولش عليهم أطفال شوارع ونسميهم

أي إسم تاني

تسلم إيدك عالموضوع الجميل ده
zezo_eng
:: تريكاوي نشيط ::

:: تريكاوي نشيط ::
zezo_eng

محل الاقامة : بنهاوي اصيل
الوظيفة : شاطر
الهوايات : حب ما تعمل حتي تعمل ما تح
بتشجع نادي إيه : الاهــــــــــل
لاعبك المفضل : بــــــــــــــ

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 5:33 pm

تسلم ايدك يا ميدو وده موضوع فعلا خطير جدا
مشكووور انك طرحته ..

تقبل مروري

زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:39 pm

ميرسي اوي علي مشاركتك وردك بعد الغيبه دي وانا كمان وحشتني ردودك ميرسي يا مايسترو علي تقديرك ليا برضو
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:42 pm

ميرسي وايت انجل علي ردك الجميل والمحترم ومناقشتك الفعاله كمان لكن اختلف معك في اخلاء مسئولية الشعب عما يحدث واحترم جدا اسلوبك المحترم في ابداء الراي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:45 pm

ميرسي ياداوعه علي رايك الجميل جدا ومناقشتك والنقاط اللي اثارتها طبعا فين الاب وفين الام ميرسي علي تقديرك ليا ويارب نبطل كلام ونتحرك بجد ميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:48 pm

ميرسي اوي يا سلمي علي مشاركتك ومناقشتك الجميله واحترام اختلافك لاننا نختلف للصالح العام لكن انا مقلتش ان الحكومه ملهاش مسئوليه انا قلت احنا بسلبيتنا تحملنا المسئوليه لان احنا اللي سبنا العبث ده شغال بس ميرسي عالتفاعل يا سلمي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:51 pm

ميرسي اوي يا سلمي علي مشاركتك ومناقشتك الجميله واحترام اختلافك لاننا نختلف للصالح العام لكن انا مقلتش ان الحكومه ملهاش مسئوليه انا قلت احنا بسلبيتنا تحملنا المسئوليه لان احنا اللي سبنا العبث ده شغال بس ميرسي عالتفاعل يا سلمي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-15, 6:52 pm

ميرسي اوي يا زيزو علي ردك وتقديرك ليا ومشاركتك
نانا الاهلوية

نانا الاهلوية

محل الاقامة : فى الدنيا
الوظيفة : اتخرجت وبعدين000000000000
الهوايات : القراءة والسيلسة
بتشجع نادي إيه : الاهلى طبعا وبرشلونة
لاعبك المفضل : تريكة وميسى

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-16, 12:20 am

معلش يا ميدو انا مش هرد لان الكلام ده لاتعليق عليه منى بالذات اصل منبهين عليا اسكت الايام ديه

بس اللى هقوله ننظف قلوبنا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-16, 2:31 am

ميرسي اوي يا نانا علي ردك اللي مش اضاف للمقال بس كان نفسي في مناقشتك ميرسي
لؤلؤة التريكاوية

لؤلؤة التريكاوية

محل الاقامة : Damietta
الوظيفة : طالبة
الهوايات : العزفـــــ
بتشجع نادي إيه : نادى القرن
لاعبك المفضل : ابو تريكة

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-16, 4:21 am

موضوع رووووووووووووووووعة
بجد جميل اوى
وعندك حق فى كلامك
لكن برده دى مش مسؤوليتنا احنا بس لكن هى مسؤولية الحكومة برده لانها لو وفرتلهم اللى يحتاجوه اكيد مش هيبقى فى اطفال شوارع
تسلم يا ميدو
بجد موضوع هاااااااااااااااايل
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-16, 4:29 am

ميرسي يا لؤلؤه اولا علي تقديرك ومشاركتك وانا قلت ان المسئوليه مسئوليتنا بقت لما بقينا سلبيين كلامي واضح ميرسي اوي علي اسلوبك المحترم ميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام Icon_minitime2009-09-16, 4:29 am

ميرسي يا لؤلؤه اولا علي تقديرك ومشاركتك وانا قلت ان المسئوليه مسئوليتنا بقت لما بقينا سلبيين كلامي واضح ميرسي اوي علي اسلوبك المحترم ميرسي

ساكت كلامنا ما لاقي كلام

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» خير كلام كلام رسول الله ... لا تحرم نفسك منه
» مش قادر خلاص !!! مش لاقي غير الانتحار !! ؟؟
» كلام. من ذهب
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية