تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
الرسالة دي ظهرت لانك مش مسجل دخولك ... لو كنت عضو معانا اضغط دخول .. ولو لسة ماشتركتش اضغط تسجيل وهاتشترك معانا في خطوتين بس .. ولو مش حابب تشارك معانا اضغط اخفاء واستمتع بزيارتك .. واسفين لازعاجكـ .
تريكة دوت كوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تريكة دوت كوم

الفيديوالفيديو  أهداف ابو تريكهأهداف ابو تريكه  أحدث الصورأحدث الصور  خلفيات ابو تريكهخلفيات ابو تريكه  رئيسية الموقع  الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دردشة التريكاويه  راسلنا  دخولدخول  

شاطر | 

ساكت كلامنا ما لاقي كلام

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-15, 3:51 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

في كل ما سبق لي من مقالات تحدثنا وناقشنا سويا مشاكل مصر ولطالما تبادلنا الآراء سويا أيها القارئ العزيز وكانت الآراء متباينة في أسباب هذه المشاكل بين سلبية الناس وفساد الحكومة وبين إخلاء سبيل الناس تماما من المسئولية ولكن هناك قضايا كثيرة ومشاكل عديدة ساكت كلامنا عنها كأننا مش لاقين كلام وعلي رأس هذه القضايا قضيه نراها يوميا في شوارع المسروقة الذي أصبح الاسم الجديد لمصر بعد استبداله باسم المحروسة الشهير نعود لقضيتنا وهي أطفال الشوارع الذين يملئون شوارع مصرنا الحبيبة وفي قضيه كهذه لا ألوم علي الحكومة كثيرا بينما اللائمة الكبرى تقع علي عاتق أبناء مصر وقطعا أنت تعلم عزيزي القارئ معني كلمة أطفال شوارع معناها أجيال وأعمار ضائعة دون تعليم وتائهة دون عمل يفيد البلد ويا قارئي اعلم مدي اندهاشك من رفعي المسئولية من علي الحكومة في هذه القضية وأزيدك استغرابا حينما أقول لك أنني ارفع المسئولية عن حكومتنا في باقي مشاكل مصر واقصد هنا أننا من سمحنا لهذا الفساد أن يستشري في مصر فالمسئولية أصبحت ملقاة علي كاهلنا نحن أبناء مصر وإذا عدنا لقضيتنا الاساسيه وهي أطفال الشوارع سنجد أنهم تاهوا بين سلبيتنا و فساد الحكومة فأصبح أطفال الشوارع زى اللبانة في أفواه المتشدقين فمثلا نحن أبناء مصر من تسببنا في أزياد أطفال الشوارع في مصر بافتقادنا احد أهم ما يميز أهل المسروقة المحروسة سابقا واللي بتمناها ترجع وهذا الشئ الذي افتقدناه هو التكافل الاجتماعي بيننا وفقداننا الأمل والدليل أن هناك ردود تأتيني علي مقالاتي علي هذا النمط ( مهما كتبنا مفيش فايده ) ورد أخر يحبطني ( هو أنا لوحدي اللي هغير ) العيب فينا فانا وأنت من تعالينا علي أطفال الشوارع وأنا وأنت عزيزي القارئ من نتظاهر بالحزن علي حال أطفال الشوارع عند رؤيتهم دون أن نفكر في مساعدتهم ومنا من ينظر لهؤلاء باستحقار علي أنهم اقل قدرا منا نحن أصحاب المقام الرفيع وأبناء العائلات لكن هؤلاء أطفال شوارع والبعض ينظر لهم بشفقه كاذبة دون أن يكلفوا أنفسهم الحديث معهم كل هذا ولم نفكر لمرة واحده أن هذا الطفل المرمي عالرصيف كان من الممكن أن يكون أنا أو أنت عزيزي القارئ وهذا الطفل من الممكن أن يصبح عالما يفيد بلده لو توفرت له ظروف طيبه أرجوكم لا تنظروا لأطفال الشوارع بشفقه أو دموع كاذبة لان دموعنا عليهم ما هي إلا دموع في عيون وقحة لا التفاعل يكون بالفعل لا بالهمسات ولا بالنظرات ومفيهاش حاجه لو قعدت مع احد هؤلاء من أبناء الشوارع وتحدثت معه وعلمت مشاكله وما يعانيه وحاولت تحلها إذا قدرك الله وإذا لم يحدث هذا قول علي مصر يارحمان يارحيم وعليك الإيمان عزيزي القارئ لم يخلقني أنا وأنت مع أهالينا ولم يخلق احد ابن شوارع غير أن الحياة تفرض هذا علي ذاك وهذا علي هؤلاء وللآسف أن إحنا بنشوف المشهد ده كتير في شوارع مصر ومبنتحركش كشعب وكالعادة ساكت كلامنا مش لاقيين كلام ولا إيه ؟

كاتب الموضوعرسالة
ThE MagIc
:: مشرف سابق ::

ThE MagIc

محل الاقامة : بورسعيد
الوظيفة : طالب
الهوايات : مشاهده و ممارسة كرة القدم
بتشجع نادي إيه : Real Madrid & Man Uni
لاعبك المفضل : تريكه & كريستيانو
::: : ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 34896247

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 4:52 am

ميرسى ليك يا ميدو على الموضوع
ثانيا
اطفال الشوارع دى ظاهره عالميه مش فى مصر
بس دى اول حاجه بس دلوقتى انا عاوز افهم
المفروض ان كل واحد يحمى الاطفال دى
او ياخدهم يتناه مثلا طبعا لا بس الاول
لو ده حصل وواحد اخد طفل من الشارع
ماهو الواد ده ممكن يطلع حرامى
بس انا قصدى ان الامهات والابهات
هما السبب الاب معهوش فلوس
انزل يابنى اشتغل دورلك على لقمه
ماشى وده مش عيب بس فى سن صغير
ويكون الشغل صعب ومتعب فغصب
عنه لازم يهرب منا لاشغل فاكيد هاروح
للشارع لان ابوه مش عاوزه بجد ظاهره
غريبه وشكرا ليكى يا ميدو على
التوبيك الحلو اوووووووووووووووووى
ده

اخوك وصاحبك : مروان
تقبل مرورى
نانا الاهلوية
:: تريكاوي محدش قده ::

نانا الاهلوية

محل الاقامة : فى الدنيا
الوظيفة : اتخرجت وبعدين000000000000
الهوايات : القراءة والسيلسة
بتشجع نادي إيه : الاهلى طبعا وبرشلونة
لاعبك المفضل : تريكة وميسى
::: : لم يحصل علي أوسمة

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 3:28 pm

انا قصد كل الناس تراجع حسابتها ونتنظف قلوبها يا جماعة ونتقى الله فى معاملتنا لاطفال الشوارع
نانا الاهلوية

نانا الاهلوية

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 3:33 pm

بالاضافة ان العادات اللى تربينا عليها بدأت نفقد من المجتمع الذى اصبح بشع
نانا الاهلوية

نانا الاهلوية

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 3:38 pm

اصبحت الاسرة ما فيش فيها التفاهم بقينا نشوف الاب اللى يقتل اولاده والام اللى تبيع ولادها ما اكثر الحاجات المرعبة اللى زادت فى مصر

مع انى كنت لازم اسكت شويه الا انى مش قادرة انى اسكت لكنى اقلل اللهجة شوية
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 5:19 pm

ميرسي اوي يامروان علي تقديرك وعلي كلامك الحلو في حقي وميرسي علي وجهة نظرك لكن يامروان انا مقلتش تاخد طفل الشوارع معاك البيت لا بس علي الاقل تتكلم معاه وتاخد وتدي معاه بالمناسبه انت كلامك سليم ان التفكك الاسري هو السبب في ده لكن احنا كمان ياريت نسترجع العاطفه اللي بيقت حجر ميرسي يامروان علي اسلوبك المحترم ميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 5:39 pm

ميرسي يانانا انتي مقسماها نقط ومعاكي انا في ان لازم مراجعة الحسابات ولازم نتقي الله ده مفيش فصال ميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 5:42 pm

ميرسي ياتاني يانانا ويبقي احنا لازم نرجع العادات دي والنقطه التانيه دي مهمه جدا يبقي لازم نرجع الكلام ده تاني ميرسي
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-16, 5:52 pm

ثالثا يا نانا اوعي تسكتي لان السكوت معناه السلبيه اوعي تسكتي عشان مزعلشي علي الاقل في مقالاتي متسكتيش ميرسي
TREIKAWYA 4 EVER

TREIKAWYA 4 EVER

محل الاقامة : أم الدنيــا
الوظيفة : Student
الهوايات : Net & watch abou treika & joe
بتشجع نادي إيه : AL AHLY
لاعبك المفضل : Treika is my love
::: : مايو 2009

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-17, 1:31 am

والله يا ميدو حكاية اولاد الشوارع دي حاجة تحزن
يعني بدل مايفيدوا البلد بحاجة ويبقوا حاجة تشرفنا
يبقى حالهم كده ، بس باردو الحكومة لازم يبقى ليها دور
المفروض تلمهم من الشوارع وتعلمهم وتدخلهم المدارس
عشان يفيدوا البلد بحاجة ان شاء الله ومين عارف ممكن
بكرة يبقوا حاجة كبيرة تشرف بلدنا
وشكرا يا ميدو لطرحك المواضيع المميزة دي والمهمة اوووي

flower
abotreka_lover

abotreka_lover

محل الاقامة : مع تريكة ف اى مكان
الوظيفة : طالبه
الهوايات : الاهلى وتريكه وميسي وبـــس
بتشجع نادي إيه : الاهلى وبرشلونه
لاعبك المفضل : ابوتريكه وميسى
::: : ابريل 2009

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-17, 5:28 pm

والله بجد بجد يا ميدو كلامك كله تماااااااااااااااااام ولازم نعمل بيه فورااااااااااااا بجد

لان دى مشكله مهمه اوووووووووووووووى ولازم نحلها بسرعه ياااااااااااااااااااااااااارب .

بس بجد عندى حاجه على كده وعلى اطفال الشوارع ,, بص احنا ممكن نعمل مثلا يعنى دار

زى دار الايتام كده ليهم ,, او ممكن ندور على اهاليهم ونرجعهم ليهم ونعولهم , المهم انا الى عايزه

اقوله اننا ممكن نحل المشكله دى وبنفسنا زى ما قولت ,, لكن فى مشكله اكبر بكتيررررررررررر

واخطر بكتيررررررررررررر وهى متعلقه بالموضوع برضه .

هى ان فى بجد ولاد ف الشوارع بيعملوا اكتر من اللى بيعملوه ولاد الشوارع ,, بس الفرق بقي

ان دول ليهم اهالى وعايشين عادى وبيروحوا بيتهم عادى جداااااااااااا زى اى حد فينا يعنى .

وانا بجد شوفت ده امبارح بليل وقدامى بجد ,, اولاد اطفاااااااااااااال وليهم اهااااااااااااالى وبيوتهم

ف المنطقه والله وكل حاجه عادى جداااااااا ,, بس بيتشاكلوا بقى و و و وبيعملوا بجد اكتر

من ولاد الشوارع وافظع منهم بكتيرررررر والله .

السؤال اللى بجد يتسال دول حلهم اييييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لان ولاد الشوارع ليهم على الاقل حل او مكان نلمهم فيهم او ممكن نحل مشكلتهم وخلااااااااص

لكن دوووووووول اللى ليهم اهااااااااالى و زى اى ولاد عادين جدا والله ... اللوم طبعااااااا

على الاهالى دى ,, بس هنعل ايه بجد ,, ازااااااااااااااااااااااااااى الاهالى دى هتصحي بقى وتفهم

وتعرف اللى ولادهم فيه ده ,,, بجد ده هيجنني وشاغلنى اكتر من ولاد الشوارع ..

وميرسي يا ميدو بجد على التوبيك الرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعه

والمهم جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا واللى بيمس مستقبل بلد بحاااااااااااااااالهااااااااااااااا بجد

وسورى ع الاطاله .
عاشقه ابوتريكه
:: تريكاوي عامل اللي عليه::

:: تريكاوي عامل اللي عليه::
عاشقه ابوتريكه

محل الاقامة : مصر
الوظيفة : طالبه
الهوايات : الرسم_وان اشاهد ابو تريكه
بتشجع نادي إيه : الاهلى طبعا طبعا
لاعبك المفضل : ابو تريكه و ابو تريكه و ا

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-09-17, 5:50 pm

ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 746579اولا يا ميدو انت طبعا عندك حق فى حكايه يا رحمان يا رحيم على مصر بدون مساعد لكن هذا لا يعطينا الحق فى اننا نوافق على ان الحكومه ليست لها اى مسؤ ليه

فى الموضوع لا والف لا بل الحكومه ايضا مسؤ له مثلنا تماما بل اكثر فمثلا الا تعتقد ان حكومه
مصر تمتلك ولو مبلغ صغير لهولاء الناس الا تعتقد ان الحكومه المصريه يمكنها بناء مثلا مدارس خاصه لهولاء وان تكون ببلاش ومتحاه لهم ومستشفيات ايضا الا تعتقد ذلك فكيف نكون نحن فقد الذين تلقى المسؤ ليه علينا ..... ونحن ايضا يمكننا ان نجمع اموال لمساعد الحكومه فى بناء المدارس والمستشفيات لهم

الاختلاف لا يفسد للود قضيه]
اسماء الاهلوية
:: مراقب سابق ::

:: مراقب سابق ::
اسماء الاهلوية

محل الاقامة : مصر
الوظيفة : طالبه فى كليه ا
الهوايات : الرسم وشغل البيت والنت
بتشجع نادي إيه : (الاهلى وحرس ا
لاعبك المفضل : ابو تريكه وميسى
::: : مايو 2009

مُساهمةموضوع: رد: ساكت كلامنا ما لاقي كلام   ساكت كلامنا ما لاقي كلام - صفحة 2 Icon_minitime2009-10-21, 1:53 pm

والله مقال روووووووووعه
تسلم يا ميدو

ساكت كلامنا ما لاقي كلام

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2