|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: سؤال فى الدين 2010-02-01, 2:27 am | |
| السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ان شاء الله موضوع التوبيك دة عبارة عن ان اى حد محتاج سوءال فى الدين من اى نوع يكتبة هنا واحنا هنرد علية برأى جميع فقهاء الدين والائمة والشيوخ يعنى مثلا حديث شريف كان قراه وعاوز يعرف معناه او ايه قرءانية عاوز يعرف شرحها بالتفصيل او حكم الدين مثلا فى سماع الاغانى(دينية او وطنية او .......او.......)اى حاجة او اى سوءال كل اللى علية يكتبة هنا بس
ان شاء الله الموضوع يعجبكم
|
|
| |
MissE :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9976 محل الاقامة : Giza..Egypt الوظيفة : Foot BalL player..Student الهوايات : SongS..Foot BalL لاعبك المفضل : Messi ..Treika .. AmeR تاريخ التسجيل : 12/12/2007 التقييم : 0 نقاط : 7903 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 2:53 am | |
| مبدئيا هى فكره ممتازة وجزاك الله خيرا بس لى استفسار صغير واحنا هنرد علية احنا مين بالظبط .؟.؟. ..................
|
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 3:38 am | |
| بجد تسلم افكارك الجميله يا ساره جزاكي الله خيرا واحمد ميسي ساره اكيد اصدها احنا الاعضاء بس نجيب التفسير ده من العلماء
بجد فكره جميله اوي وان شاء الله تنجح مع الاعشاء جزاكي الله خيرا |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 10:53 am | |
| - MissE كتب:
مبدئيا هى فكره ممتازة وجزاك الله خيرا بس لى استفسار صغير واحنا هنرد علية احنا مين بالظبط .؟.؟. ..................
جزاك الله خيرا على مشاركتك اكيد كل الاعضاء او اى حد يكون عارف الاجابة بس طبعا زى ما احمد قال لازم هيكون من رأى العلماء وجزاك الله خيرا |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 11:01 am | |
| - احمد الشعار كتب:
- بجد تسلم افكارك الجميله يا ساره
جزاكي الله خيرا واحمد ميسي ساره اكيد اصدها احنا الاعضاء بس نجيب التفسير ده من العلماء
بجد فكره جميله اوي وان شاء الله تنجح مع الاعشاء جزاكي الله خيرا جزانا الله وإياك مرسي جدا يا احمد ويارب الفكرة تنجح ربنا يبارك فيك وجزاك الله خير الجزاء |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 11:28 am | |
| طيب ان شاء الله انا هبدأ بسؤال كدة خفيف وعاوزة كل عضو ان شاء الله يجيب اجابتة بالدليل يعنى يقول قال الشيخ ............ عشان بس كل الاعضاء تكون متأكدة من الاجابة 1/هل كل المسلمين مطالبين بالدعوه ولا دى مسئولية الشيوخ والعلماء؟
|
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 1:42 pm | |
| تسلم ايدك علي السؤال الجميل ده يا ساره
الدعوه هي مهمه الانبياء والمرسلين ومن سار علي دربهم الي يوم الدين من الدعاه والمصلحين وهنا مش محتصه علي الدعاه فقط دي علي المصلحين كمان ودي فيها تحديد يعني مش اي حد يدعو الي اذا كان عارف في الدين وقاري ومتدين جدا عشان لو حصل نقاش بينه وبين اللي بيدعيه للاسلام مش يغلط ويضر اللي بيدعوه يعني لازم يكون واثق من نفسه ومن معلوماته وقال رسول الله صلي الله عليه وسلم ( بلغوا عني ولو ايه ) والرسول هنا مش اختص حد بعينه خلاها عامه لكل المسلمين اللي يقدر يقوم بالدعوه يعمل وربنا هيساعده والله اعلم |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 3:09 pm | |
| جزاك الله خيرا يا احمد على تفسيرك الجميل فعلا لازم يكون قاري ومتدين جدا عشان لو حصل نقاش بينه وبين اللي بيدعيه للاسلام مش يغلط ويضر اللي بيدعوه تمام كدة بارك الله فيك يا أخى
عاوزين بقى سؤال جميل منك |
|
| |
سارقة القلوب :: تريكاوي نشيط ::
المشاركات : 51 العمر : 28 محل الاقامة : الهرم الوظيفة : طالبة مجتهدة جدااااااااا الهوايات : كرة القدم و الكاراتية بتشجع نادي إيه : اكيد طبعا الاهلى هو فى نا لاعبك المفضل : ابو تريكة واحمد حسن تاريخ التسجيل : 17/01/2010 التقييم : 0 نقاط : 5470 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-01, 3:28 pm | |
| لماذا ينظر الاخريين للملتحين أو المنقبات بنظرة التشاؤم ووضعهم في قالب الجهال ؟ |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-02, 2:27 am | |
| شكرا يا ساره علي ردك الجميل اوي ده
جزاكي الله خيرا بالنسبه لسؤال سارقه القلوب الناس اللي بتنظر للمنقبات والملتحين بالنظره دي بيكون الشيطان متغلب ومسيطر عليهم وبيخليهم يشوفوا كل حاجه سليمه غير سليمه ودول اللي في قلوبهم مرض والمشكله دي ترجع لمفهوم الخاطئ للحريه لان كل ما نتكلم في الموضوع ده مع اي بنت متبرجه او ولد مبيصليش يقول انا حر اعمل الي يعجبني وانا اللي هتحاسب
دول الشيطان بيزين ليهم افعالهم كما هو في سوره البقره الحديث اللي دار بين الله عز وجل وبين الشيطان وقال الشيطان . انا هغوي كل الناس اللي علي الارض قال المولي سبحانه وتعالي . الا عبادي المخلصين لك عليهم بسلطان
يعني الشيطان مش هيمل منه انه يبعدنا عن الطريق الصحيح وطريق الخير لكن مدام الانسان صالح وبعبد الله حق عباده الشيطان مش هيقدر ينفذ رغباته اللي هيا يبعدنا عن الطريق الصحيح مثل النقاب والحجاب ولو هو قدر علينا هيخلينا نشوف النقاب حاجه وحشه والشباب الملتزم حاجه كئيبه
والله ورسوله اعلم
فيه سؤال سالهولي واحد معايا في الشغل وهو ازاي ربنا خلقنا متعددين اللغات انا وصلت لحل من القران ولسه هسال شيخ عليه ياريت لو تجاوبني برده |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-02, 11:04 am | |
| صح يا احمد كلامك منطقى جدا جزاك الله خيرا سؤالك جميل جدا بس انا عندى استفسار صغير هل تقصد ازاى ربنا خلقنا متعددين اللغات ولا ليه خلقنا متعددين اللغات ؟؟؟ |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-02, 2:24 pm | |
| جزكي الله خيرا يا ساره هو السؤال ازاي مش ليه وهو تعرفي ليه قولي بس انا جبت اجابه من القران الكريم ولسه هسال شيخ |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-02, 8:18 pm | |
| جزانا الله وأياك هوة انا ان شاء الله عارفة ليه ربنا خلقنا متعددين اللغات
ولكن ازاى خلقنا متعددين اللغات أكيد دى حاجة يا احمد فى علم الغيب والله اعلم
ودى اجابة السؤال ليه ربنا خلقنا متعددين اللغات؟؟ اختلاف اللغات وتعددها من فعل الله سبحانه وتعالى ، هو الذي أنشأها مختلفة ، وجعلها متنوعة ، لتكون من الدلائل والبراهين على قدرته العجيبة سبحانه وتعالى التي لا نهاية لها ..
وقد دعانا الله تعالى إلى التفكر والتأمل في هذا الأمر ، وأخبر أن في اختلاف اللغات أدلة للعلماء ، وحججا يستنيرون بها لمعرفة خالقهم وقدرته سبحانه وتعالى ، يقول في كتابه الكريم : (وَمِنْ آَيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ) [الروم : 22]
وأنت لو تأملت في تلك اللغات المختلفة ثم تعمقت قليلا في التأمل لوجدت أنه في كل لغة قواعد معينة للكلام والتحدث والكتابة أي أن تلك اللغات ليست لغات اعتباطية أو أنها جاءت على هيئة فكرة وردت على أذهان بعض الناس ، لأن إنشاء لغة جديدة يحتاج إلى لغة قبل ذلك للتفاهم على كيفية نطق اللغة الجديدة ووضع اسم لكل شيء في الدنيا وهذا أمر متعب جدا ..
وهذا يجعلنا نتساءل ألم يكن من الأسهل أن تجتمع الأمم على لغة واحدة ؟
نقول : أما في عرفنا نحن البشر ووفق عقولنا القاصرة فهذا هو الأسهل عندنا ، ولكن الله تعالى أراد أن يؤكد على قدرته اللامتناهية في إنشاء لغات متعددة وأنه أمر سهل عنده ويسير ، فكما أن خلق السماوات والأرض كان يسيرا عليه فكذلك اختلاف ألسنة الناس وألوانهم ..
وكأن الله سبحانه وتعالى يريد أن يقول لنا : انظروا إلى هيئتكم وأشكالكم فأنتم تتكونون من أعضاء متشابهة في التكوين ، وألسنة متساوية في الخلق ومع ذلك فإني قد جعلت ألوانكم مختلفة ، ولغاتكم متباينة ، لتعلموا أني قادر على كل شيء ، فهل يستطيع أحد منكم أن يفعل ذلك ؟
لا والله ما من أحد يستطيع ، فسبحان المبدع البصير إذ يقول : (وَمِنْ آَيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ)
والله تعالى اعلى وأعلم جزاك الله خيرا يا أحمد |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 1:17 pm | |
| جزاكي الله خيرا يا ساره علي مجهودك الجميل اوي ده انا جبتها بس من سوره البقره في الحوار اللي دار بين الله عز وجل والملائكه وقال لهم الله اني اعلم ما لا تعلمون وجابلهم اسماء عديده ومش عرفوها وسيدنا ادم جاوب عليها وقال الله عز وجل انه علم ادم جميع الكلمات دا كان الرد الي لقيته ولما سالت الشيخ قالي ان الله عز وجل بعد ما انتهي من خلق السموات والارض قبض قبضه وجمع في ادك كل الاشياء الللون الابيض والاسود والقمحي وجميع اللغات العربي والانجليزي ....... وقال ان اول من تكلم اي لغه هو سيدنا ادم والله اعلم |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 1:29 pm | |
| جزانا الله وأياك ماشى يا احمد كل دة تمام مرسي جدا على مجهودك بس أنا على ماأظن فهمت السؤال غلط جزاك الله خيرا وبارك الله فيك طيب ان شاء الله احط سؤال ولا عندك سؤال؟؟؟ |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 1:32 pm | |
| لا انا معنديش اسئله دلوقتي يا ساره اتفضلي انتي |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 2:04 pm | |
| الله يخليك حاضر انا عاوزة شرح الحديث دة ياريت بالله عليك لانى مش لاقية شرحة خالص
عن أبى ذر رض الله عنه ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ثلاثة يحبهم الله عز وجل : رجل أتى قوما" ، فسألهم بالله ، ولم يسألهم بقرابة بينه وبينهم ، فمنعوه ،فتخلف رجل بأعقابهم ، فأعطاه سرا" ، لا يعلم بعطيته إلا الله عز وجل – والذي أعطاه .
وقوم ساروا ليلتهم ، حتى إذا كان النوم احب إليهم مما يعدل به ، نزلوا فوضعوا رءوسهم ، فقام منهم رجل يتملقني ويتلو آياتي .
ورجل كان في سريه فلقوا العدو فانهزموا ، فأقبل بصدره حتى يقتل ، أو يفتح له.
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 2:29 pm | |
| - ملكه الصقر المصرى 17 كتب:
- الله يخليك
حاضر انا عاوزة شرح الحديث دة ياريت بالله عليك لانى مش لاقية شرحة خالص
عن أبى ذر رض الله عنه ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ثلاثة يحبهم الله عز وجل : رجل أتى قوما" ، فسألهم بالله ، ولم يسألهم بقرابة بينه وبينهم ، فمنعوه ،فتخلف رجل بأعقابهم ، فأعطاه سرا" ، لا يعلم بعطيته إلا الله عز وجل – والذي أعطاه .
وقوم ساروا ليلتهم ، حتى إذا كان النوم احب إليهم مما يعدل به ، نزلوا فوضعوا رءوسهم ، فقام منهم رجل يتملقني ويتلو آياتي .
ورجل كان في سريه فلقوا العدو فانهزموا ، فأقبل بصدره حتى يقتل ، أو يفتح له.
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم السلام عليكم الاول جزاكم الله خيرا الفكرة هايلة اوي ربنا يكرمك ويجعله في ميزان حسناتنا جميعا ان شاء الله بالنسبة للحديث ده انا بصراحة اول مرة اقرأه بس المعني واضح وهاحاول اشرحه علي قد ماقدر ان شاء الله النبي صلي الله عليه وسلم يشير الي ثلاثة يحبهم الله عز وجل ( او بمعني ادق ثلاث حالات او ثلاثة افعال يحب الله عز وجل فاعلها ) الحالة الاولي رجل أتى قوما" ، فسألهم بالله ، ولم يسألهم بقرابة بينه وبينهم ، فمنعوه ،فتخلف رجل بأعقابهم ، فأعطاه سرا" ، لا يعلم بعطيته إلا الله عز وجل – والذي أعطاه . معناها ان اذا كان هناك قوم او جماعه من الناس وجائهم محتاج او سائل ( شحات بلغتنا العامية ) وماكانش قريبهم ولا منهم وطلب منهم يعطوه لوجه الله فرفضوا .. فخرج واحد منهم في السر واعطي المحتاج ده بدون مايعلم حد باللي اعطاهوله غير الله عز وجل والمحتاج ده . الحالة الثانية وقوم ساروا ليلتهم ، حتى إذا كان النوم احب إليهم مما يعدل به ، نزلوا فوضعوا رءوسهم ، فقام منهم رجل يتملقني ويتلو آياتي . يعني لو قوم كانوا في مسيرة ولما جه عليهم الليل كان التعب وصل بيهم الي ان النوم هو احب حاجة ليهم من اي شئ تاني في الوقت ده وده نتيجة للتعب طبعا ولما حصل وناموا فعلا .. فيه بقي منهم اللي الرسول صلي الله عليه وسلم اشار الي ان ربنا عز وجل بيحبهوده اللي بيقوم وبيتلوا ايات الله او يصلي او او الي اخرهوكلمة التملق تقريبا معناها التأمل في الشئ وتدقيق النظر فيه .. فالمعني المراد هنا هو انه رغم التعب والمشقة فانه بيفضل تلاوة ايات الله او قيام الليل عن النوم الحالة الثالثةورجل كان في سريه فلقوا العدو فانهزموا ، فأقبل بصدره حتى يقتل ، أو يفتح له. سرية هي غزوة صغيرة كان علي ايام النبي صلي الله عليه وسلم فيه غزوات زي ماحنا عارفين واللي كان بسببها كل الفتوحات الاسلامية زي فتح مكة وفتح خيبر وفتح مصر وغيرها وغيرها واستمرت الغزاوت دي في عهد الخلفاء الراشدين .. وكان فيه سراري ( جمع سرية ) والفرق بين السرية والغزوة ان السرية بتكون بـ عدد صغير من المسلمين والمقصود في الحديث انه السرية دي انهزمت امام عدوها .. ولكن زي مالمقولة المشهورة عن الصحابة في الجهاد اما النصر واما الشهادة فالراجل بيقاتل رغم هزيمة جيشه ومبيتراجعش ولا يهرب وياما ينتصر ويفتح الله علي يدية البلدة اللي كانت السرية خارجه تفتحها او يقتل ويعد من الشهداء |
|
| |
ملكه الصقر المصرى 17 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 9485 العمر : 30 محل الاقامة : treika.com الوظيفة : Engineering student بتشجع نادي إيه : El-ahly لاعبك المفضل : treika تاريخ التسجيل : 22/07/2009 التقييم : 10 نقاط : 16578 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 2:38 pm | |
| ربنا يخليك شرح سهل ومبسط وواضح جدا انا بجد مكنتش فاهماة جزاك الله خيرا وبارك الله فيك وجعلة الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 2:43 pm | |
| تسلم ايدك علي الشرح الجميل ده يا ميدن جزاك الله خيرا انا هسال سؤال لو قريت القران الكريم بطريقه غير اللي القراء بيقرئوها يعني يقا بطريقه عاديه بدون الالتزام باي قواعد دا ايه حكمها |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:04 pm | |
| - ملكه الصقر المصرى 17 كتب:
- ربنا يخليك
شرح سهل ومبسط وواضح جدا انا بجد مكنتش فاهماة جزاك الله خيرا وبارك الله فيك وجعلة الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله ووجزاكي مثله ان شاء الله - احمد الشعار كتب:
- تسلم ايدك علي الشرح الجميل ده يا ميدن
جزاك الله خيرا انا هسال سؤال لو قريت القران الكريم بطريقه غير اللي القراء بيقرئوها يعني يقا بطريقه عاديه بدون الالتزام باي قواعد دا ايه حكمها وجزاك يا بو حميد بص بالنسبة لقراءة القرءان باحكام التجويد زي القراء فده واجب لان احكام التجويد يجب مراعاتها في قراءة القرءان .. ولازم تتعلم تقرا بالتجويد وده سهل مش صعب بس هل ياتري انت تقصد ايه باانك بتقرا بطريقة غير اللي بيقرا بيها القراء لان الرد هيختلف علي حسب قصدك ايه من السؤال وعموما التجويد مش حاجة صعبة هي مجموعه احكام لحالات معينة زي احكام النون الساكنة والتنوين واحكام المد ومخارج الحروف وازاي تنطقها وده سهل برضو وتلقائيا تقريبا كلنا بننطقها مظبوط والوقف يعني هي مجموعه احكام بسيطة وتعلمها شئ سهل ومع القراءة هتلاقي نفسك بتطبقها بكل سهولة اهم حاجة بس انك ماتكونش بتقرا بطريقة فيها تغيير للمعني او تحريف ظاهر وارجع واقولك برضو الاجابة علي سؤالك متوقفة علي المعني المقصود منه ده علي حد علمي والله اعلي واعلم |
|
| |
احمد الشعار :: مراقب عام ::
المشاركات : 15936 العمر : 36 محل الاقامة : ميت غمر _ المنصوره الهوايات : التامل _ قراءه القران _ الشغل لاعبك المفضل : سيد معوض تاريخ التسجيل : 06/01/2009 التقييم : 109 نقاط : 30650 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:10 pm | |
| لا يا احمد انا مش ااصد انا انا بتكلم بصفه عامه يعني لواحد بيقرا قران وهو مش عارف اصلا يعني ليه احكام تجويد ولا يعرف الوقف يعني بيقرا وخلاص لله ده يبقي ايه حكمه هل تكون قراءته غلط عند الله ومش تتحسب بحسنات اوي مش ياخد فضل القراءه ولا الاعمال بالنيات فهمتني يا احمد |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:25 pm | |
| - احمد الشعار كتب:
- لا يا احمد انا مش ااصد انا انا بتكلم بصفه عامه
يعني لواحد بيقرا قران وهو مش عارف اصلا يعني ليه احكام تجويد ولا يعرف الوقف يعني بيقرا وخلاص لله ده يبقي ايه حكمه هل تكون قراءته غلط عند الله ومش تتحسب بحسنات اوي مش ياخد فضل القراءه ولا الاعمال بالنيات فهمتني يا احمد بص يا باشا هو اللي انا اعرفه ان حكم تعلم احكام التجويد واجب طالما انت قادر ودلوقتي الموضوع بسيط جدا وفي استطاعه الكل لكن اجر القراءة هل هيتوقف علي التجويد او لا ماقدر افتيك لكن والعلم لله اعتقد انك تؤجر برضو لانك افضل م اللي مش هيقرأ خالص ولكن اسعي انك تتعلمه مبديا انا هاقولك احكام الوقف فيه اربع علامات للوقف في المصحف ج صلي قلي م الاولي ج ودي معناها جواز الوقف او الوصل يعني تقدر توقف او تواصل بدون وقف مفيش مشكلة التانية صلي معناها جواز الوقف مع كون الوصل اولي اي افضل يعني مسموحلك تقف ولكن الوصل افضل وكان احد الاساتذة قاللي انه معناها انك توقف ولكن لما تيجي تكمل تبدا من قبلها بشوية التالتة قلي معناها جواز الوقف مع كون الوقف اولي يعني يفضل ان تقف عندها الرابعه علامة الوقف اللازم وهي (م) ودي معانا انك حتما لازم تقف لان المعني ممكن يتغير لو وصلت ولو عملت سيرش هتلاقي شروحات افضل بكتير ومع امثلة من القران |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:39 pm | |
| دي دروس جميلة اوي للاستاذ / احمد عامر اتمني تفيدك يابو حميد http://www.treika.com/montada-f10/topic-t159-10.htm |
|
| |
glover :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 3833 تاريخ التسجيل : 15/07/2009 التقييم : 3 نقاط : 9718 ::: :
| موضوع: رد: سؤال فى الدين 2010-02-03, 3:43 pm | |
| طيب انا كان عندي راى ف اللي بيقرا القران بدون احكام او تجويد او يعني مش يعرفها كلها هو كان في حديث مش فاكره نصه بالظبط بيتلخص فان اللي بيقرا القران حق تلاوته (باحكامه و تجويده)مع الكرام البررة ف الجنة ان شاء الله واللي بيقراه ويتتعتع فيه (يعني مش بيقراه صح مية المية) له اجران (يعني اجر قراءة الجزء اللي قراه مرتين) والحدبث دة ميمنعش ان احنا نحاول على قد منقدر نتعلمها لانها زي مدين ما قال انها سهلة وبسيطة ويا رب اكون وفقت ف الاجابة عن سؤالك يا احمد |
|
| |
|