|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: دورلها علي (ج) 2008-09-13, 8:09 pm | |
| تحية طيبة لكل التريكاويه اخوتي واحبتي في الله
دايما بتخطر ببالنا اسئلة كتير وساعات مبيبقاش عندنا الخبرة الكافية عشان نقدر نتوصل لاجابات للاسئلة دي مع بعض باذن الله هندورلها علي (ج)
هنحاول نستفيد من خبرات بعض ولو الموضوع محتاج ممكن نسال حد اعلم مننا وده مش عيب العيب اننا نسكت ومانحاولش نتعلم واثناء تصفحي لبعض المواقع وخصوصا في الجوانب الخاصة بالاستفسارات والفتاوي لقيت انه من الممكن بل من المؤكد ان الواحد مننا يجد سؤال كان عاوز يساله او حتي سؤال ماخطرش علي باله بس رغم كده بيتعجب ... ازاي السؤال ده مخطرش علي بالي !ولقيت انه مفيد جدا اننا نطلع علي االاسئلة دي واجوبتها يللا بينا نبدأ علي بركة الله وباب الحوار والنقاش مفتوح للجميع نسال الله ان يعلمنا ما ينفعنا وينفعنا بما تعلمنا اول الاسئلة ســ : أريد أن أكون مؤثرا فى من حولى لأنى نفسى كلهم يحبوا ربنا
جــ : - أولا: تقبل الله منا ومنك هذه المشاعر الطيبة وهذا الحب للناس وهذا الحب للدين حب ايصال الخير للغير. أولا: حتى يكون الإنسان مؤثرا ومتحركا وسط مجتمعه يجب أن يحركه هم من حب الهداية للناس وحب أن تدل الناس على الله وحب رؤية الأمة تقترب من ربها أخلاقيا وفى عبادتها وأنا أشعر أ، هذا الهرم أنت تحمله وهو الذى حركك لذلك. - ثانيا: كيف البداية ؟!!! يجب أن تعرف أن الحب هو وقود كل تضحية ووقود كل تغير وأن الناس إذا احبوك سمعوا منك وفتحوا قلوبهم لكلامك وما تحمله من مبادىء وازالوا الحواجز التى يصنعها أى انسان بينه وبين من لا يحبه وهذا هو منهج النبى صلى الله عليه وسلم إذ ظل 40 عاما يلقب بالصادق الأمين فأحبه الناس ووثقوا فيه لدرجة أنهم حتى لما كذبه بعضهم كان يترك عنده الأمانات إذا النبى هو أكثر الناس أمانة. ثالثا: لكى تكون محبوبا هناك ثوابت وأسس هى:1- النجاح فى ما أنت فيه فى هذا المجتمع لو طالب يجب أن تكون ناجحا حتى لا تسقط من عينهم لأن الناجح كبير فى عيون الناس وغير الناجح لا يلفت الانتباه لأن الفشل لا يحبه الناس والنجاح يبهر من حوالك. 2- أن تكون صاحب فضل على الناس فلا تبخل عليهم بوقتك إذا احتاجك أحد أو مجهودك إذا طلب منك مساعدة أو مالك لو كنت معهم أن تكرمهم أو حتى ابتسامتك فى وجهك فهى تأثر قلوب الناس.. 3- أن تكون مستمع جيد لأن المستمع الجيد يكسب قلوب الناس باستماعه لهم لأنه يكون بمثابة الحضن الدافىء لمشاكلهم ومشاعرهم. 4- الأهم من ذلك كله هو الاستعانة بالله وترك الذنوب التى تطفىء نور الله من وجه المذنب والقبول هو أهم عامل من عوامل الألفة بينك وبين من تدعو. وكما قال أبى الدرداء: " إن العبد ليعصى الله بالليل فيصبح وقد ألقى الله ببغضه فى قلوب الصالحين. 5- ومهم أيضا الدعاء لهم كثيرا أن يهدى الله الناس على يديك وكما قال أحد الصالحين " استعينوا عليهم بدعاء السحر وسهام القدر ". وربنا يهدى الناس على ايدينا.
السؤال والاجابة من موقع الداعية الاستاذ مصطفي حسني
منتظر تفاعلكم واسئلتكم وكمان اجاباتكم لاسئلة غيركم
*ملحوظة اسم التوبيك اللي انا اخترته "دورلها علي ج" هو اسم برنامج تليفيزيوني جميل اوي برضو بيناقش المشاكل والاسئلة اللي في دماغ الشباب
عدل سابقا من قبل Madyan في 2010-11-27, 2:55 pm عدل 1 مرات |
|
| |
4everاهلاوية :: مراقب سابق ::
المشاركات : 6330 محل الاقامة : المحلة الهوايات : النت والقراية بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى ط لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 08/04/2008 التقييم : 5 نقاط : 7213 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 12:59 am | |
| توبيك جميل اوى يااحمد وفكرتة حلوة اوى وانا كمان بحب البرنامج دة اوى لانة فعلا بيدخل عقول الشباب كمان المذيع بيقول راية فى منتهى الصراحة وعاجبنى اوى لانة ملتزم ماشاءالله انا بقى عندى سؤال دايما بيراودنى لية فى ناس مش بتقدر تسامح؟ انا اعتقدت اخيرا ان التسامح دة نعمة عظيمة من عند ربنا انا عن موضوع التوبيك بتاعك فانا اظن ان حب الناس دة شىء جميل جدا وطالما انت انسان كويس اكيد الناس هتحبك وانا الحمدلله بحب كل الناس واتمنى ان الناس كلها تحبنى علشان حب الناس دى كمان نعمة جميلة اوى دايما امى تقول ربنا يحبب فيك خلقة ولما كبرت اكتشفت انها دعوة كبيرة اوى شكرا تريكة واحنا كلنا بنحبك لانك انسان محترم وجدير بحب الناس مش هانسى اقولك توبيك مميز بدون مجاملة |
|
| |
دعاء التريكاويه :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2880 العمر : 32 محل الاقامة : المنصوره الوظيفة : طالبه الهوايات : النت ومشاهده متشات الاهلي بتشجع نادي إيه : الاهلي طبعاااا لاعبك المفضل : ابوتريكه و بركات تاريخ التسجيل : 05/08/2008 التقييم : 1 نقاط : 6696 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 1:23 am | |
| تسلم ايدك مجهود رائع توبيك تحفه مرسي ليك |
|
| |
nedved :: مراقب سابق ::
المشاركات : 7687 محل الاقامة : EGYPT تاريخ التسجيل : 29/09/2007 التقييم : 0 نقاط : 6179 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 3:08 am | |
| فكره هايله مش قولتلك انت بتجيب كل فريد وجديد تسلم يا حبي |
|
| |
بنت تريكاوية :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2485 الوظيفة : طالبـــــــة تاريخ التسجيل : 16/02/2008 التقييم : 1 نقاط : 6445 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 6:15 am | |
| فكـــرة هايلة أوي يا أحمـــد .. بجــد مميـــز جدا تسلم إيدكــ .. |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 6:42 pm | |
| حقيقي ياجماعه باشكركم علي ردودكم الجميلة بس انا عاوز اشوف ارائكم في الموضوع المطروح او تطرحوا (س) جديد ونحاول كلنا ندور علي (ج) عشان نستفيد
اما عن موضوع ايات "التسامح" فهو شئ جميل اوي اوي اوي وفعلا هي نعمه عظيمة اوي زي ماقلتي يا ايات
ليه بقا في ناس مبتقدرش تسامح جايز اوي يكونوا ءاسوا كتير وعانوا من ظلم الناس وقسوتهم فخلاص بقوا يشوفوا الشخص اللي يغلط ف حقهم في صورة بشعه
اذكر قصة لسيدنا ابو بكررضي الله عنه مع رجل من قريش يقال له مسطح وكان بينه وبين ابو بكر صلة قرابه وكان يتيما فكان الصديق رضي اله عنه يتولي نفقته وكان هذا الرجل ممن شاركوا في حادثة الافك وقد شارك في نشر الكلام المفتري به علي السيدة عائشة رضي الله عنها فلما راي منه ابو بكر ذلك قرر ان يمنع عنه ماكان يعطيه وعندها نزل قول الله تعالي " ولا يأتل اولوا الفضل منكم والسعة أن يؤتوا أولي القربي واليتامي والمساكين وليعفوا وليصفحوا.." وامره النبي "ص" بان يعود والا يمنع عنه ماكان يعطيه
لو نظرتم الي عظم الذنب لما توقعتم الصفح ابدا ومن الذي يطالب ابو بكر بالعفو والصفح النبي صلي الله عليه وسلم وقد افتري هذا وامثاله علي زوجته ام المؤمنين رضي الله عنها ما احلمك يا حبيبي يارسول الله
هذا موقف بسيط ولكم هي كثيرة مواقف الكريم المصطفي صلي الله عليه وسلم
عفوه عن كفار قريش عند فتح مكه وقد آذوه وعادوه وفعلوا به وبصحابته الكرام مالا يطاق وعفوه عن اهل الطائف الذين سلطوا عليه صغارهم يرمونه بالحجارة حتي ادميت قدماه الشريفتين وعندما ساله ملك الجبال "مرني اطبق عليهم الاخشبين"-الاخشبين دول جبلين تقع بينهم مدينه الطائف- فقال المصطفي "لا .. عسي الله ان يخرج من بين اصلابهم من يقول لا اله الا الله" وغيرها وغيرها
افتكر لو الناس تدبرت شوية في القصص دي وحاولت تتشبه بالحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم اكيد حياتنا هتختلف كتير اكيد
نسال الله ان يجعل قلوبنا طاهرة نقية من الغل والحقد وان يملاها بالحب والعفو والقدرة علي كظم الغيظ
عدل سابقا من قبل TREIKA في 2008-09-14, 7:16 pm عدل 1 مرات |
|
| |
شيمو الاهلوية :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 3481 العمر : 36 محل الاقامة : مصر ام الدنيا الوظيفة : مشروع دكتورة زهقت خلاص هه الهوايات : رسم وشعر والقراءة سابقا واحيانا النت بتشجع نادي إيه : الاهلى حبيب قلبى لاعبك المفضل : محمد ابو تريكه الفنان وكا تاريخ التسجيل : 17/05/2008 التقييم : 4 نقاط : 6629 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 7:06 pm | |
| رووووووووعه ياتريكة وفعلا السؤال الاول ده جه فى بالى وانا هاروح افطر بعد كدة ابقى اشارك مع السلامة صوما مقبولا وافطارا شهيا |
|
| |
عاشقة الاهلي :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 8548 العمر : 34 محل الاقامة : فلسطيــن الوظيفة : طالبـــــة بتشجع نادي إيه : الاهلــــــــــي لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 24/04/2008 التقييم : 20 نقاط : 7449 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 8:32 pm | |
| اااااااااااااااااااااامين بجد يا تريكة موضوع رااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع يسلمووووو وان شاء الله المشاركة مني ستبدا قريبا |
|
| |
4everاهلاوية :: مراقب سابق ::
المشاركات : 6330 محل الاقامة : المحلة الهوايات : النت والقراية بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى ط لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 08/04/2008 التقييم : 5 نقاط : 7213 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 8:53 pm | |
| كمان احب اضيف على كلام تريكة ان فى ناس قلوبها قاسية بالفطرة يعنى مولودين كدة مش شرط يكونو اتعرضو لضغوط او قاسو من حد علشان كدة والله التسامح دة نعمة عظيمة من عند ربنا بيمن بيها على عبادة تعرفو ان فى ناس اعرفهم نفسهم يسامحو ومش قادرين شفتو لدرجة اية شكرا ياتريكة على كلامك الجميل وان كان بيدل على مدى علمك وثقافتك ماشاءالله |
|
| |
عاشقة الطائر الحزين :: مراقب سابق ::
المشاركات : 3575 العمر : 33 محل الاقامة : المنصورة الوظيفة : طالبة الهوايات : الانترنت والكمبيوتر بتشجع نادي إيه : اكيد يعنى الاهلى لاعبك المفضل : ابو تريكة دى حاجة مؤكدة ط تاريخ التسجيل : 14/04/2008 التقييم : 3 نقاط : 8578 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-14, 10:43 pm | |
| موضوع جميل قووووووووووووووووووى |
|
| |
سارة :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2341 العمر : 34 محل الاقامة : فلسطين الوظيفة : طالبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة بتشجع نادي إيه : النادي الاهلي لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 09/12/2007 التقييم : 0 نقاط : 6565 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-15, 2:08 am | |
| يسلموووووووووو تريكة توبك رااااااااااااائع انا عندي سؤال ليه الناس مش بيقولو اللي على لسانهم يعني في قلبهم حاجة و على لسانهم حاجة تانية هل هو لجاملة الناس ام هو مرض خلقي بضم الخاء ام انهم يحتاجون للستر فبيمشوا ورا متطلبات العصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-17, 10:35 pm | |
| ميرسي يا دكـ ومتظرين مشاركتك ------------------ مرور طيب يا ميووسه وفي انتظار العوده ----------------- شكرا مها عالمرور الطيب واتمني التفاعل معنا ----------------- اضافة ممتازة طبعا يا ايات دايما متالقة ----------------- نورتي النوبيك يا سارة بالنسبة لسؤال في رايي ان الموضوع ده درجات اولها النفاق والعياذ بالله ودي افة خطيرة جدا وسمة يجب الا تكون موجوده في مجتمعنا الاسلامي والنفاق طبعا يعتبر مرض خلقي ربنا يحفظنا واياكم لكن في درجات تانية للصفة دي خطورتها اقل ومنها اللي انتي قلتي عليه اللي هو المجامله يعني مش مطلوب مني اكون صريح اذا كانت الصراحه لن تفيد الموضوع بشئ ولكنها هتضر او تاذي او تضايق حد تاني صور المجاملة وامثلتها كتير جدا بتقابلنا كل يوم وكل لحظة ده حتي كلامنا العام معظمه مجاملات دي حقيقة يعني مثلا قابلتي واحده من زميلاتك زي مابيحصل دايما مع اي حد وقالتلك ازيك يا سارة وحشاني والله ردك المنطقي واللاارادي اهلا حبيبتي وانتي وحشاني اكتر والله علي الرغم انه ممكن ماتكونش جت في بالك اساسا وممكن تكونوا مختلفين مع بعض ومانتيش طايقاها ده مجرد مثال بس النوع ده من المجاملات مفيهوش اي مشكلة بالعكس ده ممكن يبقي ليه فوايد .... دي وجهة نظري ولكن اوعدكم ليا كلام في الموضوع ده تاني لاني حاليا مش مركز ومش قادر اجمع بصراحه اتمني حد تاني بدخل يقولنا رايه وكلنا نشارك |
|
| |
4everاهلاوية :: مراقب سابق ::
المشاركات : 6330 محل الاقامة : المحلة الهوايات : النت والقراية بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى ط لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 08/04/2008 التقييم : 5 نقاط : 7213 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-09-18, 1:15 am | |
| انا كمان تعبانة اوى لكن هاوعدك انى ليا كلام كتير فى الموضوع دة ياسارة معلش انا ماقدرتش اعدى من غير ماارد وشكرا عالسؤال |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-02, 4:48 am | |
| امممممممممممم مستنين كتيييييييييييييييير ومافيش رد يعني |
|
| |
4everاهلاوية :: مراقب سابق ::
المشاركات : 6330 محل الاقامة : المحلة الهوايات : النت والقراية بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى ط لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 08/04/2008 التقييم : 5 نقاط : 7213 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-02, 10:43 am | |
| اسفة عتاخير انتو عارفين المواصلات بقى وكدة لاء انا الحقيقة كنت نسيت لكن انا هارد دلوقتى ياسارة على سؤالك اللى هو ليه الناس مش بيقولو اللي على لسانهم يعني في قلبهم حاجة و على لسانهم حاجة تانية هل هو لجاملة الناس ام هو مرض خلقي بضم الخاء ام انهم يحتاجون للستر فبيمشوا ورا متطلبات العصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بصى ياستى احياننا بيبقى الموقف يتطلب المجاملة والرسول حثنا عالكلمة الطيبة وقال ان الكلمة الطيبة صدقة فدة على اساس اننا ننقى قلوبنا علشان الكلمة تطلع صادقة ودة صعب على ناس كتير واحياننا تانية بتبقى نفاق والعياذ بالله زى ماتريكة قال وعلى فكرة فى ناس يقولك فلان كلامة زى الدبش على اساس ان اللى فى قلبة على لسانة لكن بيعبر بية بطريقة مش لطيفة الوسط بقى اننا نقول اللى فى قلوبنا بطريقة لطيفة وبعيدة عن التعنيف والزجر ودة بيتطلب مهارة خاصة مش موجودة عند اى حد فبالتالى بتظهر الفئة اللى انتى بتتكلمى عليها دى اللى هيا المجاملة وشوية شوية تبقى نفاق لكن مااظنش ان دة مرض خلقى خالص لان دى صفة مكتسبة انا عن نفسى وانا صغيرة مش اوى يعنى ماكنتش باعرف ارد على ازيك مثلا كنت فى ثانوى على فكرة مش صغيرة اوى بس كنت فظيعة مش باعرف ارد خالص الحياة علمتنى ازاى ارد واجامل وانتقد دة من غير مايزعل واثنى على دة باسلوب جميل المهم ان اجابة سؤالك ان دة اولى مراحلة المجاملة وبتنتهى بالنفاق ودة بيبقى بقى على حسب ارادة الشخص وطبيعة شخصيتة
انا اسفة عالاطالة وحاسة انى لفيت حوالين الموضوع هههههههه لما دوخت لكن اللى على لسانى كتبتة
عندى بقى سؤال ازاى ابعد عن المراءاة(الرياء) يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟
|
|
| |
HEBABEBO2727 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2876 محل الاقامة : ALEX تاريخ التسجيل : 14/03/2008 التقييم : 2 نقاط : 6298 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-02, 11:23 am | |
| إزيكو يا شباب و الله الأسئلة كلها تجنن و الفكرة تحفة يا تريكة يا رب يكرمك على قد تعبك فى
المنتدى و قد مجهودك المخلص دة...و كفاية كدة لا تقول عليا بنافقك ههههههههههه
بالنسبة لسؤال تريكة:فإجابته-فى رأيى-إنك عشان تأثر فى اللى حواليك لازم تكون محل :إحترام
-ثقة يعنى أولا تكون منطقى و مقنع فى طرحك لأى موضوع +الأمانة يعنى لو فى قضية معينة
مطروحة للنقاش و فى إختلاف حولها و انت مقتنع برأى معين من الأمانة إنك تذكر باقى الآراء..و
طبعا الموضوعية و تبعد عن التحيز+الثقافة+معرفة فن إدارة الحوار+إحترام الغير بمعنى عدم
السخرية من آرائهم أو أفكارهم
و بالنسبة لسؤال لآيات:فربنا خلقنا كدة ...أبيض و إسود ..ناس بتسامح و ناس متقدرش..
و دى حاجة متعلقة بحاجات كتير زى التنشئة الأسرية-المدرسة-الأصدقاء
كل واحد بيتصرف كدة بيبقى شايف إن دة بس الصح ...يعنى الناس إللى قلوبهم جامدة و مش
بيقدروا يسامحوا ممكن مثلا يكونوا إتخدعوا قبل كدة ..أو تسامحهم دة إتفهم ضعف من ناحيتهم..
و أنا فى رأيى إن كل الإنسان ما بيكبر و تزداد تجاربه فى الحياه ..كل ما بيبقى أكثر نضوج و
أكثر تسامحا... و السؤال إللى مش لاقياله إجابة:ليه دايما آيات بتقول إن فى ناس مبتقدرش تسامح؟
هههههههههههه قوليلى بس على إللى مش عاوز يسامحك دة و أنا أخزقلك عينيه ههههههههههه
متزعلش يا تريكة أنا فى حاجات كتير مش لاقيالها إجابة....إن فى حاجة تيجى على بالى
دلوءتى!!!!!!!!! بس أول ما أفتكر هقول على طول
و أسفة جدا على الإطالة |
|
| |
شيمو الاهلوية :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 3481 العمر : 36 محل الاقامة : مصر ام الدنيا الوظيفة : مشروع دكتورة زهقت خلاص هه الهوايات : رسم وشعر والقراءة سابقا واحيانا النت بتشجع نادي إيه : الاهلى حبيب قلبى لاعبك المفضل : محمد ابو تريكه الفنان وكا تاريخ التسجيل : 17/05/2008 التقييم : 4 نقاط : 6629 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-02, 6:14 pm | |
| انا فى حديث نفسى اعرف معناه وهو قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عرضت على امتى فى المنام فرأيت سبعون الف يدخلون الجنة من غير حساب ولا عذاب وهم الذين لا يكتوون ولا يسترقون ولا يتطيرون وعلى ربهم يتوكلون انا عايزة اعرف شرحه وسؤال كمان لو الواحد دخل المسجد ولقى صلاة الجماعة شغاله اكيد هيصلى معاهم طيب ممكن لما يخلص صلاة الجماعة يصلى تحية المسجد ولا لازم تتصلى اول لما الواحد يدخل المسجد جاووووب يلا ياتريكة وجزاك الله خير |
|
| |
HEBABEBO2727 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2876 محل الاقامة : ALEX تاريخ التسجيل : 14/03/2008 التقييم : 2 نقاط : 6298 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 8:42 am | |
| سؤال مش لاقياله إجابة من زمان أوى...هو الميت بيحس بالناس إللى بيحبهم؟أكيد هتقولو عليا مجنونة... بس أنا أعرف إن الميت طبعا مش بيحس "ماديا" يعنى جسمه مش بيحس بأى حاجة لكن هل حد يعرف إذا كان الميت بيحس بأولاده مثلا؟فى فرحهم و حزنهم ولا لأ؟ مع العلم بإن روح الإنسان الميت بتفضل لحد يوم القيامة إما فى نعيم أو فى عذاب لا قدر الله يعنى الروح بتحس...لكن هل بتحس بمن فى الدنيا من أحبابها ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟ |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 9:38 am | |
| ربنا يخليكي ياهبه كلك ذوق والله بالنسبة لسؤال شيموو قبل ماتكلم انا هنروح لكتاب المولي عز وجل حيث قال "..فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون" دي اجابة نفس سؤالك بالظبط من موقع اسمه شبكة الفتاوي الشرعيه المفتي أ. د. أحمد الحجي الكردي خبير في الموسوعة الفقهية، وعضو هيئة الإفتاء في دولة الكويت ---- بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم الأنبياء والمرسلين، وعلى آله وأصحابه أجمعين، والتابعين، ومن تبع هداهم بإحسان إلى يوم الدين، وبعد: فقد روى البخاري برقم (6175)، ومسلم برقم (220) عن ابن عباس قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم ( عرضت علي الأمم فأجد النبي يمر معه الأمة والنبي يمر معه النفر والنبي يمر معه العشرة والنبي يمر معه الخمسة والنبي يمر وحده فنظرت فإذا سواد كثير قلت يا جبريل هؤلاء أمتي؟ قال لا ولكن انظر إلى الأفق فنظرت فإذا سواد كثير قال هؤلاء أمتك وهؤلاء سبعون ألفا قدامهم لا حساب عليهم ولا عذاب قلت ولم؟ قال كانوا لا يكتوون ولا يسترقون ولا يتطيرون وعلى ربهم يتوكلون ) . فقام إليه عكاشة بن محصن فقال ادع الله أن يجعلني منهم قال (اللهم اجعله منهم) . ثم قام إليه رجل آخر قال ادع الله أن يجعلني منهم قال ( سبقك بها عكاشة ).
فمعنى قوله ( لا يسترقون ): أي لا يطلبون الرقية غير الشرعية، أو لايعتقدون أن الرقية تشفي بنفسها، وقد ورد الإذن بالرقية الشرعية، ووجه الجمع بينها أن المنهي عنه ما كان بغير أسماء الله وصفاته وكلامه في كتبه المنزل وأن يعتقدوا أن الرقيا مانعة لا محالة، والمأمور بها ما كان بالقرآن ونحوه. ومعنى قوله ( ولا يتطيرون ): أي لا يتشاءمون بالطيور ومثلها مما هو عادتهم قبل الإسلام، والطيرة ما يكون في الشر ، والفأل ما يكون في الخير. والله تعالى أعلم. طبعا كلام فضيلة الشيخ لاتعقيب عليهبصراحة ماشاء الله عليه اوفي في الفتوي واستفاض نيجي بقا لقوله "ص" (لايكتوون)ده اللي هو الكي -كعلاج يعني- كان مستخدم عند العرب ومازال بس نادر وجوده قرات انا الكلام ده لما بحثت عن موضوع الكي هل هو حلال ام حرام ولا يكتوون، وليس معناه تحريم هذا، فلا بأس بالكي عند الحاجة إليه، ولكن من صفاتهم ترك ذلك والاستغناء بالأسباب الأخرى فقد ورد انه كوى بعض أصحابه عليه الصلاة والسلام، وقال: ((الشفاء في ثلاث، كية نار، أو شرطة محجم أو شربة عسل، وما أحب أن أكتوي، وقال: وأنا أنهى أمتي عن الكي)) [1] ، فالكي آخر الطب، إذا تيسر الطب الآخر فهو أولى، وإذا دعت الحاجة إليه فلا بأس. [1] أخرجه ابن ماجه في كتاب الطب، باب الكي، برقم 3491. بصراحة شكيت في الحديث لكن علي حد علمي انا لنبي ص كان يحتجم وده اثر صحيح عن النبي صلي الله عليه وسلم بحثت عن الحديت االمذكور ده لقيت - اقتباس :
-
[ إن كان في شيء من أدويتكم خير ؛ ففي شرطة محجم أو شربة من عسل أو لذعة بنار وما أحب أن أكتوي ] السلسلة الصحيحة
إن كان في شيء من أدويتكم خير ففي شرطة محجم ، أو شربة من عسل أو لذعة بنار ، و ما أحب أن أكتوي " .
قال الألباني في "السلسلة الصحيحة" 1 / 436 :
عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن كان في شيء من أدويتكم خير ففي شرطة محجم أو شربة من عسل أو لدغة بنار وما أحب أن أكتوي رواه البخاري ومسلم
إن كان في شيء من أدويتكم خير ففى شرطة محجم أو شربة من عسل أو لذعة بنار توافق داء و ما أحب أن أكتوي . تخريج السيوطي ( حم ق ن ) عن جابر . تحقيق الألباني ( صحيح ) انظر حديث رقم : 1431 في صحيح الجامع . فالحديث التاني ده نفس المعني ان النبي "ًص" اجاز العلاج بالكي ولكن انه لا نلجأ اليه الا اذا كان مفيش غيره والله اعلي واعلم وشكرا ليكي يا شيماء بجد انا استفدت كتير من سؤالك ده وياريت اي حد عنده معلومات تانية يقولنا بالنسبة لسؤالك الثاني فدي فتوي من مركز الفتوي بالشبكة الاسلامية اسلام ويب طبعا غنيه عن التعريف - اقتباس :
- يسن لمن دخل المسجد يوم الجمعة والإمام يخطب أن يصلي ركعتين خفيفتين ثم يجلس لاستماع الخطبة، لما ثبت في صحيح مسلم وغيره عن جابر بن عبد الله قال: جاء سليك الغطفاني يوم الجمعة، ورسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب، فجلس. فقال له: " ياسليك! قم فاركع ركعتين.وتجوز فيهما" ثم قال: " إذا جاء أحدكم يوم الجمعة والإمام يخطب، فليركع ركعتين، وليتجوز فيهما".
يتجوز اي يخفف وقد اختلف الفقهاء في هذه المسألة على ثلاثة أقوال: القول الأول: أن ذلك سنة، وهو قول الشافعية والحنابلة. القول الثاني: أنه محرم، وهو مشهور مذهب مالك. القول الثالث: أنه مكروه، وهو مذهب الأحناف. والله أعلم. هذا والله اعلي واعلم |
|
| |
HEBABEBO2727 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2876 محل الاقامة : ALEX تاريخ التسجيل : 14/03/2008 التقييم : 2 نقاط : 6298 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 9:50 am | |
| ربنا يخليك يا بو حميد بس إنت لسا مجاوبتش على سؤالى..أوك مستنية ردك |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 10:39 am | |
| - اقتباس :
- ازاى ابعد عن المراءاة(الرياء) يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟
بسم الله سؤال جميل كتير باسأله لنفسي ولما سألت وقرأت فيه لقيت اجابات فرحتني كتييييييير قالوا انه من الجميل أوي ان الواحد يسأل نفسه ازاي اكون مخلص لربي وماكونش بارائي حد ولا بابتغي باعمالي حد غير ربنا الجميل بقي انه ده دليل علي انك تمتلكي قلب واعي وحذر خايف انه يقع في فخ الرياء وتبقي اعماله كلها في الهوا لانه زي ماعارفين ان المرءآه تبطل الأعمال بلاشك ربنا يحفظنا ويحفظك يا ايات وكمان في نقطة هامة اوي هي ان ده بيبقي نوع من الوسوسه بتاعه الملعون ابليس ومدخل من مداخله لاصحاب القلوب المؤمنه شوفتي الخبث يعني ميعرفش يجيبك من ناحية المعصية يلفلك من ناحية الطاعات ويقوللك لا انتي لازم تسيبي كذا وكذا ومتعمليهمش لان كده رياء والرياء كفر يعني انتي تصلي ركعتين سنة يكفروكي ولا تسيبيهم احسن لا اسيبهم هوده اللي عاوزه الملعون لعنه الله علينا بس اننا ناخذ بالاسباب وفي كذا حاجة ممكن تسهل علينا الموضوع وتزيل مننا الوسواس ده 1 ـ الدعاء بدعوة النبي صلى الله عليه وسلم بتنقية العمل من الشرك والرياء والنفاق، وهى قوله ( اللهم خلص أعمالنا من الرياء، وقلوبنا من الكذب، وأعيننا من الخيانة، فإنك تعلم خائنة الأعين، وما تخفي الصدور)، وبدعاء النبي أيضا: (اللهم إنا نعوذ بك من أن نشرك بك شيئا نعلمه، ونستغفرك لما لا نعلمه). 2 ـ الحرص على صحبة الصالحين. 3 ـ الأخذ بأسباب إخلاص العمل لله. 4 ـ الاستمساك بالخوف من الله، وبذل الوسع في طاعته. دول لقيتهم وانا بابحث في الموضوع في احدي الفتاوي في موقع اسلام اون لاينودول من عندي انا وجهة نظري المتواضعة طبعا5-الحرص علي الطاعات السرية اللي هي لوحدك يعني مفيهاش جماعهزي ورد قراءة القران وقيام الليل والذكر الدائم والصدقة وغيرها وغيرها الخيرات تيرواي عمل ممكن تعمليه بينك وبين ربنا بدون مايعلمها حدده بيديكي ثقة في نفسك اكتر من جهة الاخلاص وبيبعد وسوسة الشيطان 6- ممكن يتهيالك انها عكس اللي قبلها بس هي مش كده هي انك متقعديش لوحدك كتير وتفكري يعني اما انك تتجهي للصحبة الصالحهاو انك تشغلي نفسك باي حاجه عشان الشيطان ميخليكيش تفكري كتير وفي الختام نسال الله بدعاء المصطفي صلي الله عليه وسلم اللهم خلص أعمالنا من الرياء، وقلوبنا من الكذب، وأعيننا من الخيانة، فإنك تعلم خائنة الأعين، وما تخفي الصدور،اللهم إنا نعوذ بك من أن نشرك بك شيئا نعلمه، ونستغفرك لما لا نعلمه اللهم ااااااااااامين @ هبه مش ناسي والله دورك اللي جاي وشكرا لتفاعلك ومشاركتك اللي اضافت كتير للموضوع |
|
| |
HEBABEBO2727 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2876 محل الاقامة : ALEX تاريخ التسجيل : 14/03/2008 التقييم : 2 نقاط : 6298 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 10:45 am | |
| ربنا يخليك يا بو حميد ميرسى لذوقك بجد.و جميل أوى أوى سؤال آيات و الإجابة بتاعته فعلا شافية ووافية و يا رب يبعدنا عن الرياء و المرائين |
|
| |
Madyan :: المديـر العـــام ::
المشاركات : 11175 محل الاقامة : Giza - Egypt الوظيفة : Engineer, Graphic Designe الهوايات : designing,football,drawing... تاريخ التسجيل : 22/11/2006 التقييم : 42 نقاط : 13941 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 11:25 am | |
| - اقتباس :
سؤال مش لاقياله إجابة من زمان أوى...هو الميت بيحس بالناس إللى بيحبهم؟أكيد هتقولو عليا مجنونة... بس أنا أعرف إن الميت طبعا مش بيحس "ماديا" يعنى جسمه مش بيحس بأى حاجة لكن هل حد يعرف إذا كان الميت بيحس بأولاده مثلا؟فى فرحهم و حزنهم ولا لأ؟ مع العلم بإن روح الإنسان الميت بتفضل لحد يوم القيامة إما فى نعيم أو فى عذاب لا قدر الله يعنى الروح بتحس...لكن هل بتحس بمن فى الدنيا من أحبابها ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا مفيش نقاش في مسالة احساس الروح بالنعيم والعذاب في القبر دي مسالة منتهية وانكارها يعتبر شرك والعياذ بالله اما النقطة اللي سالتي فيها ياهبه فبصراحة جديدة عليا فعلا .. مفكرتش فيها قبل كده ولا خطرت ببالي ولما بحثت ملقيتش اجابة للسؤال بالظبط بس لقيت حاجه اهم كمان وواخده الموضوع نفسه بس من جانب تاني خالص ده السؤال واجابته السؤال : إذا جاء أحد عند قبر النبي صلى الله عليه وسلم ليصلي ويسلم عليه هل يسمعه ويراه وهل هذه العقيدة شرك أم لا ؟ والجواب: المشروع للمسلم إذا زار مسجد الرسول صلى الله عليه وسلم أن يبدأ بالصلاة في مسجده عليه الصلاة والسلام وإذا أمكن أن يكون ذلك في الروضة الشريفة فهو أفضل ثم يتوجه إلى قبر النبي صلى الله عليه وسلم ويقف أمامه بأدب وخفض صوت ثم يسلم على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلى صاحبيه رضي الله عنهما. وقد أخرج أبو داود بسند جيد عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "ما من أحد يسلم عليّ إلا رد الله عليّ روحي حتى أرد عليه السلام" . وقد احتج جماعة من أهل العلم بهذا الحديث على أنه صلى الله عليه وسلم يسمع سلام المسلمين عليه إذا ردت عليه روحه، وقال آخرون من أهل العلم ليس هذا الحديث صريحاً في ذلك وليس فيه دلالة على أن ذلك خاص بمن سلم عليه عند قبره بل ظاهر الحديث يعم جميع المسلمين عامة وقد ثبت عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال: "إن من أفضل أيامكم يوم الجمعة فأكثروا عليّ من الصلاة فيه فإن صلاتكم معروضة عليّ قالوا: يا رسول الله كيف تعرض صلاتنا عليك وقد أرمت ؟ قال: إن الله حرم على الأرض أن تأكل أجساد الأنبياء" خرجه أبو داود والنسائي وابن ماجه بإسناد حسن، وسبق قوله صلى الله عليه وسلم: "لا تجعلوا قبري عيداً ولا بيوتكم قبوراً وصلوا علي فإن صلاتكم تبلغني حيث كنتم" أخرجه أبو داود بإسناد حسن، وسبق أيضاً قوله صلى الله عليه وسلم: "إن لله ملائكة سياحين يبلغوني عن أمتي السلام" فهذه الأحاديث وما جاء في معناها تدل على أنه صلى الله عليه وسلم يبلغ صلاة المصلين عليه وسلامهم وليس فيها أنه يسمع ذلك فلا يجوز أن يقال إنه يسمع ذلك إلا بدليل صحيح صريح يعتمد عليه فإن هذه الأمور وأشباهها توقيفية ليس للرأي فيها مجال وقد قال الله سبحانه: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً} وقد رددنا هذه المسألة إلى القرآن العظيم وإلى السنة الصحيحة فلم نجد فيهما ما يدل على سماعه صلى الله عليه وسلم صلاة المصلين وسلامهم وإنما في السنة الدلالة على أنه يبلغ ذلك وفي بعضها التصريح بأن الملائكة هي التي تبلغه ذلك والله سبحانه أعلم، أما كونه صلى الله عليه وسلم يرى المسلم عليه فهذا لا أصل له وليس في الآيات والأحاديث ما يدل عليه كما أنه عليه الصلاة والسلام لا يعلم أحوال أهل الدنيا ولا ما يحدث منهم لأن الميت قد انقطعت صلته بأهل الدنيا وعلمه بأحوالهم كما تقدمت الأدلة على ذلك وما يروى في هذا الباب من الحكايات والمرائي المنامية وما يذكره بعض أهل التصوف من حضوره صلى الله عليه وسلم بينهم واطلاعه على أحوالهم وهكذا ما يذكر بعض المحتفلين بمولده عليه الصلاة والسلام من حضوره بينهم فكل ذلك لا صحة له ولا يجوز الاعتماد عليه لأن الأدلة الشرعية محصورة في كلام الله سبحانه وكلام رسوله صلى الله عليه وسلم وإجماع أهل العلم المحقق أما الآراء والمنامات والحكايات والأقيسة فليس لها مجال في هذا الباب ولا يعتمد على شيء منها في إثبات شيء مما ذكرنا، والله ولي التوفيق وهو حسبنا ونعم الوكيل، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وأتباعه بإحسان إلى يوم الدين. اظن الكلام واضح والعبارات باللون الاخضر مهمه اوي في سؤالك يا هبه - اقتباس :
- وليس فيها أنه يسمع ذلك فلا يجوز أن يقال إنه يسمع ذلك إلا بدليل صحيح صريح يعتمد عليه فإن هذه الأمور وأشباهها توقيفية ليس للرأي فيها مجال
- اقتباس :
- وقد رددنا هذه المسألة إلى القرآن العظيم وإلى السنة الصحيحة فلم نجد فيهما ما يدل على سماعه صلى الله عليه وسلم صلاة المصلين وسلامهم وإنما في السنة الدلالة على أنه يبلغ ذلك
- اقتباس :
- كما أنه عليه الصلاة والسلام لا يعلم أحوال أهل الدنيا ولا ما يحدث منهم لأن الميت قد انقطعت صلته بأهل الدنيا وعلمه بأحوالهم كما تقدمت الأدلة على ذلك
وبديهيا اذا كان اشرف الخلق محمد صلي الله عليه وسلم لا يتثني له ان يكون علي دراية باهل الارض ان يكون سائر البشر كذلك انا شخصيا اقتنعت بالكلام واستفدت معلومة جديدة حقيقي جزاكي الله كل خير يا هبه ويارب يكون الكلام وصللك واقنعك وتلاقي فيه اجابة شافية لسؤالك |
|
| |
HEBABEBO2727 :: من كبار التريكاويه ::
المشاركات : 2876 محل الاقامة : ALEX تاريخ التسجيل : 14/03/2008 التقييم : 2 نقاط : 6298 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 11:34 am | |
| ربنا يخليك يا أحمد و الله بجد أفدتنى لأن الموضوع دة من زمان أوى محيرنى..ويبقى الحاجات اللى أنا سمعتهادى مجرد موروثات شعبية و فتاوى عن غير علم لا تمت للدين بصلة و شكرا جزيلا على المجهود الرائع إللى إنت عامله بجد ربنا يكرمك |
|
| |
4everاهلاوية :: مراقب سابق ::
المشاركات : 6330 محل الاقامة : المحلة الهوايات : النت والقراية بتشجع نادي إيه : النادى الاهلى ط لاعبك المفضل : محمد ابو تريكة تاريخ التسجيل : 08/04/2008 التقييم : 5 نقاط : 7213 ::: :
| موضوع: رد: دورلها علي (ج) 2008-10-03, 12:34 pm | |
| ربنا يجازيك خير يااحمد تعبناك معانا والله بس استفدنا اوى وبالنسبة لسؤال هبة عمرى مادورت علية لانى انا كمان كنت مقتنعة بية لكن انت وضحتلى حاجات كتير مشكور جامد وجزاك الله خيرا
|
|
| |
|